Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Ruszył pilotaż. MIiR wdraża program zrównoważonej mobilności miejskiej

Gdzie miasto powinno wspierać transport pieszy, gdzie rowerowy, a gdzie samochodowy - m.in. na te pytania odpowiedzieć ma pilotażowy program wdrożenia zrównoważonej mobilności miejskiej. Do projektu zgłosiło się łącznie 37 miast.

   Powrót       16 kwietnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Do bezpośredniej współpracy zostało wybranych pięć miejscowości w tym: Rawicz, Konin oraz Białostocki Obszar Funkcjonalny, Obszar Funkcjonalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, a także Subregion Centralny Województwa Śląskiego.

Podczas poniedziałkowej konferencji inaugurującej dwuletni projekt, który ma zachęcić lokalne władze do stworzenia planów zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP), przedstawiciele resortu inwestycji i rozwoju, ministerstwa infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali list intencyjny. Zobowiązują się w nim do wspierania miast w tworzeniu planów i wprowadzenia zrównoważonego transportu w miastach.

Planowanie dla ludzi i z ludźmi

Jak podkreśliła na spotkaniu wiceminister inwestycji i rozwoju rozwoju Małgorzata Zielińska, która w resorcie odpowiada za finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, "w planach zrównoważonej mobilności miejskiej znajdziemy np. informacje, gdzie miasto powinno wspierać transport pieszy, gdzie rowerowy, a gdzie samochodowy". Podkreśliła, że "taka strategia łączy różne gałęzie transportu, ale zawsze nacisk położony jest na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców". - Planowanie transportu publicznego to skoncentrowanie się na ludziach, a nie tylko infrastrukturze. To planowanie dla ludzi i z ludźmi - dodała.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że potrzebna jest zmiana strategii w podejściu do transportu miejskiego, bo już dziś ok. 60 proc. mieszkańców Polski mieszka w miastach. - Strategie te muszą obejmować kwestie związane z samą infrastrukturą oraz uwzględniać działania na rzecz trwałych zmian w preferencjach transportowych mieszkańców miast. Muszą też stanowić integracje różnych gałęzi transportu - podkreślił. Bittel dodał, że ministerstwo infrastruktury od kilku lat jest zaangażowane w promocję planów zrównoważonej mobilności miejskiej podejmując liczne działania w celu wsparcia tych planów, m.in. publikacje poradnika opracowania planów zrównoważonej mobilności SUMP.

Bezpłatne warsztaty dla miast

Obecna na spotkaniu Joanna Lech z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreśliła, że "wybrane do pilotażu ośrodki reprezentują różne typy jednostek i mają być przykładem dla innych podmiotów o podobnej wielkości. Tym pięciu wybranym miastom eksperci pomogą przy aktualizacji posiadanego lub w przygotowaniu nowego planu zrównoważonej mobilności miejskiej". Dodała, że "pozostałe miasta, będą miały możliwość uczestniczenia w bezpłatnych warsztatach, na których będą przedstawiane wyniki pracy z wybranymi pięcioma miejscowościami, aby zaprezentować dobre praktyki i pułapki, jakie mogą czekać na te jednostki, które także chcą wdrożyć SUMP".

Na spotkaniu podkreślono ponadto, że miasta uczestniczące w projekcie zobowiązały się m.in. do sfinansowania i wykonania opracowań oraz analiz niezbędnych do przygotowania SUMP i wdrożenia tych ustaleń.

W realizacji projektu opracowania planów zrównoważonej mobilności miejskiej, udział bierze również unijna inicjatywa JASPERS, która wspiera podmioty korzystające z funduszy unijnych w ramach przygotowań do kolejnej prospektywny finansowej.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Za nami VI posiedzenie Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (28 marca 2024)Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską. Znamy listę projektów z pierwszego naboru (21 marca 2024)Odporność warunkiem trwałego rozwoju miast – ruszyła 11. edycja programu Eco-Miasto (15 marca 2024)Komisja inwestuje ponad 233 mln euro w strategiczne projekty w dziedzinie środowiska i klimatu w całej Europie (23 lutego 2024)KE przyjmuje wstępne porozumienie ws. przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzącym ze statków (16 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony