Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Jak segregować? Popularna sieć sklepów wprowadza oznaczenia dla opakowań

   Powrót       19 stycznia 2021       Odpady   

Polacy deklarują, że segregowanie odpadów jest dla nich ważne (więcej w badaniu Ministerstwa Klimatu i Środowiska). Niejednokrotnie wybór odpowiedniego pojemnika jest jednak wyzwaniem.

Czytaj: Kto najlepiej informuje o segregacji opakowań aluminiowych? Zbadano 50 polskich miast

Piktogramy w kolorze właściwego pojemnika na odpady pomogą klientom sieci Biedronka w przestrzeganiu zasad segregacji. Już w ub. roku, po eksperymencie z wybraną marką chipsów, zdecydowano się na stopniowe wprowadzenie oznaczeń na wszystkich opakowaniach produktów marek własnych Biedronki. Jak czytamy w komunikacie prasowym firmy, od lipca ub. roku przygotowano i wdrożono ponad 600 projektów dla różnego rodzaju produktów. Piktogramy można znaleźć na jogurtach, serach, przekąskach. - Wszystkie nowe produkty wprowadzane od maja 2020 r. przez naszą sieć posiadają odpowiednie oznakowania, natomiast na pozostałych produktach proces ten jest sukcesywnie wdrażany. Chcemy pomóc naszym klientom w odpowiedniej segregacji tak, aby dla nawet najbardziej oczywistych odpadów wskazać zasady segregacji, utrwalając dobre nawyki – podkreśla Katarzyna Grabarska, menedżer ds. opakowań w sieci Biedronka.

Co na to producenci?

Przeprowadzenie kampanii wymagało uprzednich pertraktacji z producentami. Jak reagowali oni na propozycję oznaczania opakowań? Jak mówi Katarzyna Grabarska, odbiór ze strony dostawców był pozytywny, a sieć może liczyć na wsparcie w doborze odpowiednich piktogramów dla stosowanych materiałów opakowaniowych produktów własnych sieci. Jeśli opakowanie składa się z kilku elementów – każdy z nich otrzymuje swoje oznaczenie. - Przykładem produktu posiadającego więcej niż jeden piktogram są chipsy (…), których opakowanie składa się z tacki, którą należy umieścić w pojemniku na plastik/metal, natomiast kartonik należy wyrzucić do papieru - mówi.

Zasięg akcji może mieć potężne oddziaływanie edukacyjne, gdyż każdego dnia w Polsce sklepy wspomnianej sieci odwiedza ponad 4 mln klientów.

Ponad 2 lata Fundacja Nasza Ziemia zbiera podpisy

Warto dodać, że takie oznaczenia na opakowaniach postulowała już ponad 2 lata temu Fundacja Nasza Ziemia. Jak na razie petycja wywołała znikome zainteresowanie (nieco ponad 1000 podpisów przy celu 100 tys.), nadal jednak można złożyć pod nią swój podpis(1).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy

1/ Panie Ministrze Środowiska i producenci - możecie ułatwić segregację odpadów! Petycja Fundacji Nasza Ziemia
https://secure.avaaz.org/community_petitions/pl/Minister_Srodowiska_Zwiazek_Pracodawcow_EKOPAK_i_inne_zwiazki_producentow_Ulatwic_segregacje_odpadow_kolor_pojemnika_nie/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowe przepisy PE ws. recyklingu opakowań, łagodzenia wpływu firm na środowisko i cel zerowego zanieczyszczenia (25 kwietnia 2024)Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)O systemie kaucyjnym z pogodą ducha. Debata na Targach Ekotech m.in. o płatnościach zbliżeniowych (19 kwietnia 2024)Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony