Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Urząd Morski w Gdyni: siedem ofert w przetargu na przekop Mierzei Wiślanej

   Powrót       23 maja 2019       Planowanie przestrzenne   

Siedem ofert wpłynęło w przetargu na wykonanie kanału przez Mierzeję Wiślaną - podał Urząd Morski w Gdyni. W środę nastąpiło otwarcie ofert od potencjalnych wykonawców na budowę nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.

Jak podała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, kwota, jaką inwestor przeznaczył na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, wynosi ok. 718 mln zł. Ceny zaproponowane w ofertach mieszczą się natomiast w przedziale ponad 992,2 mln zł - 1,4 mld zł.

Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletnią gwarancję dla inwestycji

Wśród firm, które zgłosiły swoje oferty, są: Budimex S.A. (zaproponował cenę 992 528 578 zł); konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami (1 448 939 015 zł); chińska Sinohydro Corporation Limited (1 105 885 612 zł); Energopol Szczecin (1 87 912 072 zł); China Harbour Engineering Company Ltd. (1 071 808 567 zł); belgijska N.V.Besix S.A. ze spółkami NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o. (992 270 523 zł) oraz turecka Kolin Insaat Turizm Sanayi VE TIC. Ta ostatnia zaznaczyła, że jej oferta jest testową, i wpisała kwotę 1 zł. Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletnią gwarancję dla inwestycji oraz skrócenie budowy o osiem miesięcy.

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Budowa może się rozpocząć już w październiku

Budowa kanału może się rozpocząć w październiku tego roku. Zamawiający określił, że wykonawca na zakończenie prac ma 40 miesięcy.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału zaplanowano na II kwartał tego roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Przeciwnicy budowy przekopu przez Mierzeję liczą na zatrzymanie tej inwestycji. - Wierzymy, że wciąż można powstrzymać ten absurdalny, niezgodny z prawem i szkodliwy dla środowiska projekt - napisali przedstawiciele Obozu dla Mierzei Wiślanej w przekazanej w środę informacji prasowej. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kanał przez Mierzeję Wiślaną otwarty. To nie koniec inwestycji za 2 mld zł (19 września 2022)Gróbarczyk: pod koniec tego roku przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłyną pierwsze statki (08 lutego 2022)Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030. Nadal brak oceny oddziaływania projektu na środowisko (28 stycznia 2022)Podpisano umowę na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (21 kwietnia 2021)Przekop Mierzei Wiślanej. Aktualizacja stanu prac marzec'21 (11 marca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony