Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Stocznia w Kędzierzynie-Koźlu zbuduje elektryczne autobusy wodne

   Powrót       27 listopada 2018       Planowanie przestrzenne   

Stocznia Damen Shipyards Koźle z Kędzierzyna-Koźla podpisała kontrakt na budowę i dostawę pięciu autobusów wodnych dla firmy Arriva. Jednostki te będą operować w Kopenhadze.

Zgodnie z umową, pięć autobusów wodnych ma trafić do odbiorcy do końca przyszłego roku. Każdy z nich będzie miał 23 metry długości, 6 metrów szerokości i będzie mógł zabrać na pokład do 80 pasażerów. Nowością jest napęd jednostek - będą zasilane prądem - co wymusza budowę stacji szybkiego ładowania przy specjalnie zaprojektowanych przystankach.

Prezes stoczni Jacek Małek powiedział PAP, że kontrakt przewiduje budowę jednostek "pod klucz". Natomiast budową i instalacją stacji ładowania zajmie się inna firma. Małek nie mógł ujawnić wartości kontraktu.

- To szczególny projekt pod każdym względem. To pierwszy projekt w pełni zelektryfikowanych promów w grupie Damen, pierwszy projekt elektrycznych promów realizowany w Polsce, pierwszy taki zaprojektowany w naszym biurze w Gdańsku i pierwszy taki, który będzie wykonywać od A do Z nasza stocznia. Będzie to również pierwszy nasz projekt, w którym, obok stali, zastosujemy części konstrukcji z laminatów - wyjaśnia Małek.

Próby morskie będą prowadzone prawdodpodobnie w Szczecinie, ze względu na fakt, że Odra jest za płytka do przeprowadzenia tego typu sprawdzianów. Pierwsza jednostka, po próbach na uwięzi w siedzibie stoczni, powinna trafić do Szczecina jesienią przyszłego roku.

Obecnie stocznia w Kędzierzynie-Koźlu realizuje kilka kontraktów, wśród których są pogłębiarki, modułowe pontony, ale także kadłuby lodołamaczy dla RZGW Warszawa. Zakład zatrudnia blisko 200 pracowników. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)902 zeroemisyjne autobusy z KPO (31 grudnia 2024)PARP zorganizuje stoisko narodowe podczas targów ENEX w Japonii (13 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony