Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Szkolenia dla samorządów w dziedzinie elektromobilności

Od przyszłego roku co najmniej 10 proc. pojazdów użytkowanych przez większe samorządy powinny stanowić auta elektryczne. Promujące elektromobilność Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych rozpoczęło szkolenia dla samorządowców w tej dziedzinie.

   Powrót       17 stycznia 2019       Planowanie przestrzenne   

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi, iż w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny mieć we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo co najmniej 30 proc. pojazdów ma być zero- lub niskoemisyjne. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych.

Aby pomóc samorządowcom przygotować się do tych reguł, PSPA przygotowało cykl szkoleń - w ostatnim czasie skorzystało z nich m.in. ponad 30 urzędników z Tychów na Śląsku. W ubiegłym roku szkolenia odbyły się w Rzeszowie, Rybniku, Gdańsku i Gdyni, a ponadto uczestniczyli w nich pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w Katowicach.

Szkolenia dla ponad 20 miejskich urzędów

W tym roku PSPA przeszkoli jeszcze pracowników ponad 20 urzędów miejskich w Polsce, m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Lublinie, Toruniu, Bydgoszczy i Białymstoku. Kolejne samorządy mogą zgłaszać chęć organizacji darmowych szkoleń poprzez stronę internetową elektromobilnoscwpraktyce.pl.

- Cykl ogólnopolskich szkoleń dla miast, organizowany przez PSPA, jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed administracją lokalną. Ich celem jest zapoznanie samorządów i spółek od nich zależnych z konsekwencjami nowych przepisów - wyjaśnił dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.

Podczas szkoleń urzędnicy poznają obowiązki wynikające z nowych regulacji oraz dostępne na rynku rozwiązania w zakresie planowania infrastruktury ładowania i budowy floty pojazdów zeroemisyjnych. W efekcie mają dysponować wiedzą niezbędną do wdrażania elektromobilności, co stowarzyszenie potwierdza certyfikatem „Miasto przyjazne elektromobilności” - taki dokument otrzymał ostatnio samorząd Tychów.

7 tys. punktów ładowania

Unia Europejska wymaga, by do 2020 r. zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się EV w zaludnionych aglomeracjach. Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez polski rząd zakłada zbudowanie prawie 7 tys. punktów ładowania.

W lutym ubiegłego roku prezydent podpisał ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe prawo zmierza do upowszechnienia w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Ma to nastąpić poprzez stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Ustawa nakłada na samorządy obowiązek rozwoju ekologicznego transportu.

Zgodnie z ustawą, do końca 2019 r. infrastruktura ładowania będzie powstawała w miarę możliwości na zasadach komercyjnych. Potem określone samorządy (powyżej 100 tys. mieszkańców i 60 tys. samochodów) powinny tworzyć plany budowy uzupełniających je publicznych sieci. Samorządy powinny współpracować przy tym z dystrybutorami energii, a ci budować następnie stacje ładowania, na końcu wyłaniając dla nich zarządców.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony