Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
30.11.2023 30 listopada 2023

Ustawa o elektromobilności w przyszłym roku?

   Powrót       31 marca 2017       Planowanie przestrzenne   

Ministerstwo Energi (ME) liczy, że przygotowywana właśnie ustawa o elektromobilności wejdzie w życie od początku przyszłego roku - powiedział w czwartek PAP Piotr Zaremba, menadżer programu e-Car w resorcie energii.

- Zakładam, że po wakacjach powinniśmy mieć projekt ustawy o elektromobilności gotowy do przekazania do parlamentu. Jest to harmonogram ambitny. Zależy nam, żeby od stycznia przyszłego roku ta ustawa już obowiązywała. Obecnie skończyliśmy prace eksperckie w ministerstwie, czekamy tylko na zielone światło od naszego kierownictwa. Następnie przekażemy ją do konsultacji społecznych i międzyresortowych - powiedział Zaremba.

Zaremba wyjaśnił, że w ustawie są dwie grupy przepisów - dotyczące samochodów i dotyczące autobusów. Zaznaczył, że te dwie grupy pojazdów zostały potraktowane oddzielnie, ponieważ są kierowane na zupełnie inne rynki.

Wśród planowanych zachęt bezpłatne parkowanie w centrum i korzystanie z buspasów

Według Zaremby w ustawie znajdą się zachęty dla użytkowników. - Chcielibyśmy na przykład wpuścić samochody elektryczne na buspasy czy umożliwić bezpłatne parkowanie w centrach miast – wyjaśnił. Zaznaczył też, że w ustawie będą również zachęty w postaci preferencji dla pojazdów elektrycznych, mające wymiar finansowy.

- Ważna w tej ustawie jest też część dotycząca infrastruktury, bo dzisiaj tej infrastruktury nie ma - powiedział Zaremba. Dodał, że do ustawy zostanie wprowadzony taki mechanizm, który zagwarantuje, że w roku 2020 będzie 6 tys. punktów ładowania normalnej mocy i ponad 400 punktów szybkiego ładowania.

Rozwój elektromobilności został wpisany do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Plan uwzględnia m.in. elektryfikację transportu publicznego. Jego uzupełnieniem są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zaproponowane rozwiązania mają m.in. przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń emitowanych przez transport. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

World Energy Outlook 2023: Świat energii pozostaje niestabilny. Kluczem poprawa bezpieczeństwa energetycznego (31 października 2023)Bezemisyjny transport ciężki coraz bliżej. Rada UE przyjęła podejście ogólne (17 października 2023)6,6% zeroemisyjnych autobusów we flotach samorządowych. PARP chce podnieść wynik w Polsce Wschodniej (11 października 2023)Węgry chcą cofnąć zielone tablice pojazdom hybrydowym plug-in (09 października 2023)MAE przedstawia zaktualizowaną mapę drogową osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. (03 października 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony