Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Podpisano umowę na 213 nowych tramwajów dla Warszawy

a+a-    Powrót       13 czerwca 2019       Transport   

Tramwaje Warszawskie i Hyundai Rotem Company podpisały umowę na dostawę 213 nowych tramwajów. Nad wspólnym projektem będą pracowali polscy i koreańscy inżynierowie. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie.

We wrześniu 2018 r. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dostawę 213 tramwajów. Wśród najważniejszych kryteriów ofert znalazły się m.in. cena, rozwiązania techniczne, zużycie energii, ograniczenie emisji hałasu, a także okres gwarancji. W przetargu wzięło udział m.in. konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram, którego ofertę odrzucono jeszcze w grudniu 2018 r. z uwagi na zaproponowane terminy niezgodne z wymaganiami przedstawionymi w przetargu. Propozycja kolejnego producenta, polskiej firmy Pesa Bydgoszcz, przekroczyła planowaną kwotę zakupu o prawie 500 mln zł i wyniosła 2,305 mld zł netto. W związku z tym na początku lutego prezydent Warszawy ogłosił zwycięską firmę – Hyundai Rotem Company, która zaproponowała za 213 tramwajów cenę 1,825 mld zł netto.

Pesa kilkakrotnie składała odwołanie od decyzji ws. przetargu. Bydgoska fabryka podawała w wątpliwość m.in. przygotowanie konkurenta do realizacji kontraktu i możliwości realizacji dostaw w terminie, a także podnosiła brak wymaganych zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami. Krajowa Izba Odwoławcza nie podzieliła wątpliwości Pesy.

Tramwaje będą dostarczone do 2023 r.

Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 285 mln zł.

Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Wagony będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji pasażerskiej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność prądu zapewnią zasobniki energii.

Kompnenty będą pochodzić z Polski i krajów UE

Co ważne, aż 60 proc. komponentów w nowych tramwajach dla stolicy będzie pochodziło z Polski i Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstanie w Warszawie i dostarczy go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM - będą pochodziły rejestratory parametrów technicznych, jak m.in. badających prędkość czy inne informacje zbierane podczas jazdy. Hyundai Rotem zaplanował, że ponad 40 proc.pojazdów z całego zamówienia dla Warszawy zostanie zbudowane w Polsce.

Źródło: Urząd m.st. Warszawy/PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Na krakowskie ulice wyjedzie 50 autobusów elektrycznych (27 maja 2020)Lokalne strategie elektromobilności – tak, ale jak? (16 kwietnia 2020)Olsztyn: 188 mln zł na rozbudowę sieci tramwajowej (30 marca 2020)1,4 mld euro na projekty infrastrukturalne, w tym dla Polski na infrastrukturę energetyczną i czysty transport (18 marca 2020)Mobilność miejska musi zmierzyć się z wyzwaniem efektywności energetycznej (04 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony