11 lutego weszły w życie przepisy, które pozwolą uruchomić pilotażowy program termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych i wymiany wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Program, którego budżet do 2024 r. wyniesie ok. 1,2 mld zł, wymaga ścisłej współpracy rządu i samorządów. Gminy poniosą też część planowanych kosztów inwestycji.
Zgodnie z nowelą planowanie i realizacja termomodernizacji oraz wymiany pieców będzie zadaniem gminy. Co do zasady osoba, która będzie realizowała przedsięwzięcie niskoemisyjne w budynku jednorodzinnym, nie poniesie z tego tytułu żadnej opłaty. Jak przypomina Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, w pierwszej kolejności wsparcie zostanie skierowane do miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, wśród których są między innymi te uznane przez WHO za miejscowości z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. - Wnioski o dofinansowanie będą jednak mogły składać wszystkie gminy, które borykają się z problemem smogu spowodowanego emisją zanieczyszczeń z przestarzałych urządzeń grzewczych w budynkach jednorodzinnych. W przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców, szczegóły planów naprawczych zostaną ustalone wspólnie z władzami miasta przy współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi zajmującymi się kwestią jakości powietrza - wskazuje MPiT.
Ścisła współpraca rządu i samorządu
- Realizacja pilotażowego programu będzie wymagała ścisłej współpracy rządu i samorządów. Gminy, które będą pełnić rolę inwestorów, zidentyfikują gospodarstwa domowe, których dotyczy problem ubóstwa energetycznego, zaplanują i przygotują działania inwestycyjne w ramach realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych oraz oszacują ich koszt - wskazuje resort przedsiębiorczości.
Na podstawie złożonego przez gminę wniosku Minister Przedsiębiorczości i Technologii podejmie decyzję o pomocy. Po pozytywnej ocenie wniosku, gmina oraz resort będą mogły podpisać porozumienie, w którym określony zostanie zakres i charakterystyka przedsięwzięć niskoemisyjnych. To będzie podstawa dofinansowania. Dotacje zostaną wypłacone bezpośrednio do gmin.
Część kosztów inwestycji poniesie gmina
Budżet na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych w ramach ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jest szacowany na ok. 1,2 mld zł do 2024 r. W przypadku miejscowości do 100 tys. mieszkańców wkład gminy powinien wynieść 30 proc. kosztów, natomiast w przypadku większych miast - powyżej 30 proc. kosztów. Pozostała część inwestycji (tj. do 70 proc. kosztów przedsięwzięć niskoemisyjnych) zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z budżetu Państwa m.in. z części wpływów z tzw. opłaty recyklingowej. - Środki te zostaną przekazane gminom po podpisaniu porozumienia z Ministrem Przedsiębiorczości i Technologii, za pośrednictwem Funduszu Termomodernizacji i Remontów - informuje MPiT.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.