Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Wojewoda chce unieważnienia pierwszej w Polsce uchwały o strefie czystego transportu

a+a-    Powrót       16 kwietnia 2019       Transport   

Wojewoda małopolski zapowiada zaskarżenie do sądu uchwały o pierwszej w Polsce strefie czystego transportu (SCT), obowiązującej na krakowskim Kazimierzu. W ocenie wojewody, w obecnym kształcie wypacza ona sens ustanowienia SCT.

Wojewoda będzie się domagał, aby Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w całości stwierdził nieważność uchwały ustanawiającej strefę. Skarga do WSA jest opracowywana - poinformowała PAP rzeczniczka wojewody małopolskiego Joanna Paździo. Obecnie uchwała o pierwszej w Polsce SCT obowiązuje na mocy uchwały radnych Krakowa z 6 marca, która jest modyfikacją pierwotnej uchwały z 19 grudnia.

Niezidentyfikowane pojęcia

Według służb wojewody Piotra Ćwika, postępowanie nadzorcze wykazało, że uchwała z 6 marca wypacza sens ustanowienia strefy czystego transportu na podstawie upoważnienia ustawowego wynikającego z ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Uchwała - według wojewody - budzi wątpliwości natury legislacyjnej, dokument zawiera niezdefiniowane pojęcia (m.in. kontrahent, klient, osoba zależna), które mogą wpływać na precyzję wcielania w życie uchwały. - (...) w sprawie występują uchybienia na tyle istotne, iż właściwe jest skierowanie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w celu oceny zgodności z prawem uchwały (...) - czytamy w komunikacie przesłanym PAP przez urząd wojewódzki w Krakowie. Jednocześnie wojewoda małopolski wyraził nadzieję, że wyniki postępowania nadzorczego pozwolą radnym na głębszą refleksję nad formą i treścią uchwały oraz kierunkiem dalszych działań w kwestii strefy czystego transportu "Kazimierz".

Zliberalizowana strefa

SCT na mocy uchwały z 19 grudnia zaczęła obowiązywać 5 stycznia. Zniesienia jej domagali się przedsiębiorcy z Kazimierza, według których po jej wprowadzeniu obroty ich biznesów spadły średnio o jedną trzecią. Podczas nadzwyczajnej sesji 6 marca krakowscy radni przyjęli poprawki do uchwały z 19 grudnia. Według wojewody, poprawki te na tyle znaczącą wykraczają poza pierwotny zakres uchwały, że powinny być przedmiotem odrębnego procesu uchwałodawczego. Zgodnie ze zliberalizowaną 6 marca uchwałą do SCT mogą wjeżdżać pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG, pojazdy z napędem hybrydowym i skutery elektryczne. Do SCT mogą wjeżdżać mieszkańcy Kazimierza, przedsiębiorcy działający tam, niepełnosprawni, taksówkarze, pracownicy służy zdrowia.

Pierwotnie, przed poprawkami, do strefy mogły wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. Ograniczenia te nie obowiązywały mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mieli tam siedzibę swojej firmy, osób niepełnosprawnych oraz taksówkarzy. Strefa miała charakter pilotażowy i miała obowiązywać do czerwca, ale w marcu radni wydłużyli ten termin do czasu wprowadzenia w Krakowie śródmiejskiej strefy parkowania, jednak nie dłużej niż do końca grudnia. Do 3 grudnia prezydent ma przedstawić radnym analizę efektywności strefy czystego transportu.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Prezydent Krakowa apeluje do premiera o zmianę prawa regulującego SCT (17 czerwca 2019)Zmiany w pierwszej w Polsce strefie czystego transportu (08 marca 2019)Kraków: Wprowadzono strefę czystego transportu (07 stycznia 2019)Kraków: Strefa czystego transportu na Kazimierzu (03 lipca 2018)Elektromobilność w gminach – skąd wziąć środki? (15 czerwca 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony