Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Gdynia i konsorcjum samorządów ze wsparciem na projekty w obszarze technologii wodorowych

   Powrót       08 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

Gdynia została beneficjentem programu FCH Regions EU, wspierającego wdrażanie wodoru w transporcie i energetyce w krajach Unii Europejskiej - poinformowały władze miasta. W ramach niego skorzysta z kompleksowego doradztwa, dotyczącego wdrażania pojazdów wodorowych do taboru komunikacji miejskiej.

Gdynia razem z Gdańskiem, Tczewem i Wejherowem, jako jeden z 11 europejskich regionów, skorzysta ze wsparcia Project Development Assistance (PDA) - kompleksowego doradztwa dotyczącego koncepcji wdrożenia pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przez konsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy Lotos, członków Klastra Wodorowego – sygnatariusza Pomorskiej Doliny Wodorowej - poinformowały władze Gdyni w komunikacie.

Czytaj: Wielkopolska stawia na wodór jako paliwo przyszłości

Jak wynika z podanych informacji, wstępna koncepcja wdrożenia projektów wodorowych w regionie pomorskim opiera się na założeniu wykorzystania autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w komunikacji miejskiej oraz na wykorzystaniu wodoru produkowanego przez Grupę Lotos w ramach realizowanego projektu PURE H2. W pierwszym etapie założono wprowadzenie do taboru 10–15 autobusów zasilanych wodorem, a w drugim kolejnych 41 autobusów w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Wejherowie.

- Wodór uznawany jest za jeden z filarów wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, czyli unijnej strategii dotyczącej ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W Gdyni o zastosowaniu wodoru myślimy od dawna. Aktywnie działamy w Klastrze Wodorowym, współtworzymy Pomorską Dolinę Wodorową, rozważamy różne technologie dla poszerzania taboru zero emisyjnego w gdyńskiej komunikacji i nie tylko – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Wodór z instalacji PURE H2 na potrzeby regionalnych pociągów i małych morskich promów?

W ramach koncepcji Pomorskiej Doliny Wodorowej rozważane jest również wykorzystanie wodoru z instalacji PURE H2 dla potrzeb regionalnych pociągów i małych morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk, Gdynia - Hel.

Jak zapowiadają władze Gdyni, projekt PDA będzie realizowany we współpracy z doradcami doświadczonymi w zakresie wdrażania technologii wodorowych w krajach, w których paliwo wodorowe jest już stosowane na szeroką skalę. Konsultanci będą odpowiadali za dopracowanie koncepcji tak, aby m.in mogła być wykorzystana w aplikowaniu o środki unijne na zakup infrastruktury i autobusów zasilanych wodorem.

Wsparcie jest udzielane w ramach programu FCH Regions finansowanego przez FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking - Wspólne przedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodoru). Głównymi partnerami przedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research - informuje miasto Gdynia.

Źródło: Samorząd PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)Od 3 lutego nabory na dofinansowanie wysokosprawnej kogeneracji (30 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony