Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Współpraca miast i NCBR w zakresie bezemisyjnego transportu

   Powrót       24 sierpnia 2018       Planowanie przestrzenne   

NCBR opublikowało warunki zamówienia w postępowaniu publicznym, rozpoczynając kolejny etap realizacji programu Bezemisyjny Transport Publiczny. W ubiegłym roku Centrum zawarło porozumienia z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, na mocy których miasta zobowiązały się do zakupu ok. 1000 innowacyjnych pojazdów. Jeżeli autobusy spełnią oczekiwania zamawiających, będą oni mogli zwiększyć zamawianą flotę pojazdów.

Współpraca zamawiających i wykonawców

Na obecnym etapie formuła partnerstwa innowacyjnego, realizowana przez NCBR, zakłada współpracę zamawiających i wykonawców przy doprecyzowaniu cech zamawianych pojazdów. Główny akcent ma zostać położony na modułowości i autonomiczności tworzonych pojazdów. W tych obszarach innowacyjność jest obligatoryjna, w innych opcjonalna. NCBR wraz z włodarzami miast określą katalog rozwiązań wymaganych i opcjonalnych, który zostanie poddany negocjacjom. Dzięki takiemu zoptymalizowaniu rozwiązań podróż pasażerów ma być wygodniejsza i do minimum zostaną ograniczone koszty eksploatacji pojazdów, co przełoży się na ochronę środowiska.

- Jeżeli nie chcemy przegrać w globalnym wyścigu, nie ma innego wyboru - musimy stawiać na elektromobilność. Nie zbudujemy innowacyjnej Polski, bez elektrycznego transportu publicznego. Korzyści dla pasażerów, samorządów i środowiska naturalnego mówią same za siebie, a przyjęta formuła partnerstwa innowacyjnego oznacza, że to państwo kreuje nowy rynek, czyli gwarantuje popyt na mające powstać pojazdy – podkreślił, cytowany w komunikacie NCBR, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Piotr Dardziński.

Równoległy program badawczy dotyczący magazynowania wodoru

Zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat przypomniał, że budżet programu wynosi 2,3 mld zł. - Naszym celem jest pozyskanie i wdrożenie nowoczesnych technologii w zakresie transportu publicznego, przy równoczesnym rozwoju niezbędnej infrastruktury ładowania. Dlatego też NCBR prowadzi równolegle program badawczy dotyczący magazynowania wodoru. Chcemy, by zwycięskie projekty obydwu programów były ze sobą komplementarne - podkreślił. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych ciężarówek (17 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony