Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Współpraca miast i NCBR w zakresie bezemisyjnego transportu

   Powrót       24 sierpnia 2018       Planowanie przestrzenne   

NCBR opublikowało warunki zamówienia w postępowaniu publicznym, rozpoczynając kolejny etap realizacji programu Bezemisyjny Transport Publiczny. W ubiegłym roku Centrum zawarło porozumienia z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, na mocy których miasta zobowiązały się do zakupu ok. 1000 innowacyjnych pojazdów. Jeżeli autobusy spełnią oczekiwania zamawiających, będą oni mogli zwiększyć zamawianą flotę pojazdów.

Współpraca zamawiających i wykonawców

Na obecnym etapie formuła partnerstwa innowacyjnego, realizowana przez NCBR, zakłada współpracę zamawiających i wykonawców przy doprecyzowaniu cech zamawianych pojazdów. Główny akcent ma zostać położony na modułowości i autonomiczności tworzonych pojazdów. W tych obszarach innowacyjność jest obligatoryjna, w innych opcjonalna. NCBR wraz z włodarzami miast określą katalog rozwiązań wymaganych i opcjonalnych, który zostanie poddany negocjacjom. Dzięki takiemu zoptymalizowaniu rozwiązań podróż pasażerów ma być wygodniejsza i do minimum zostaną ograniczone koszty eksploatacji pojazdów, co przełoży się na ochronę środowiska.

- Jeżeli nie chcemy przegrać w globalnym wyścigu, nie ma innego wyboru - musimy stawiać na elektromobilność. Nie zbudujemy innowacyjnej Polski, bez elektrycznego transportu publicznego. Korzyści dla pasażerów, samorządów i środowiska naturalnego mówią same za siebie, a przyjęta formuła partnerstwa innowacyjnego oznacza, że to państwo kreuje nowy rynek, czyli gwarantuje popyt na mające powstać pojazdy – podkreślił, cytowany w komunikacie NCBR, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Piotr Dardziński.

Równoległy program badawczy dotyczący magazynowania wodoru

Zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat przypomniał, że budżet programu wynosi 2,3 mld zł. - Naszym celem jest pozyskanie i wdrożenie nowoczesnych technologii w zakresie transportu publicznego, przy równoczesnym rozwoju niezbędnej infrastruktury ładowania. Dlatego też NCBR prowadzi równolegle program badawczy dotyczący magazynowania wodoru. Chcemy, by zwycięskie projekty obydwu programów były ze sobą komplementarne - podkreślił. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony