
Przepisy oddziałujące na jakość wód morskich ogłoszone w nowej odsłonie. Wczoraj, 5 grudnia br., w Dzienniku Ustaw opublikowano Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 27 listopada 2024 r. ws. ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.
Kilka miesięcy temu, w lipcu br., Ministerstwo Infrastruktury informowało o planach związanych z nowelizacją ustawy. Nowe regulacje miały wdrażać unijne przepisy, poprzez np. wątki określające funkcjonowanie systemu monitorowania emisji dodatkowych gazów cieplarnianych czy uszczelnianie systemu gospodarowania wodami ze statków.
Przypominamy, że konieczność zapobiegania zanieczyszczaniu morza wynika z postanowień poszczególnych Konwencji, takich jak: MARPOL, Konwencja o zatapianiu, AFS(1), Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami BWM oraz – na Morzu Bałtyckim – Konwencji Helsińskiej 1992.
Pełną treść obwieszczenia ws. ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy =o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki można znaleźć w Bazie Aktów Prawnych Teraz Środowisko. O nowo publikowanych aktach prawnych informujemy także co czwartek w tygodniowym newsletterze Teraz Środowisko (zapraszamy do bezpłatnej prenumeraty).
Opublikowany dokument przedstawia jednolity tekst ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, uwzględniając przepisy wprowadzone ustawą z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej oraz te, które ogłoszono przed 13 listopada br.

Koordynatorka redakcji
Przypisy
1/ Konwencja AFS: konwencja ramowa umożliwiającą wprowadzenie zakazu stosowania szkodliwych systemów przeciwporostowych, używanych na statkach, zgodnie z wyraźnie określonymiprocedurami, przy należytym uwzględnieniu zasady ostrożności
wyrażonej w deklaracji z Rio w sprawie środowiska i rozwoju.