List intencyjny dotyczący testowania prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego podpisali w czwartek w Jaworznie przedstawiciele władz tego miasta, Ministerstwa Infrastruktury oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na podstawie porozumienia w Jaworznie powstać ma specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny.
Pojazdy będą same podjeżdżać do stanowiska ładowania
Zgodnie z założeniami czwartkowego porozumienia, jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (PKM) oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka. W praktyce pojazdy mają same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. Powinny m.in. być zdolne samodzielnie podjeżdżać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu parkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów takich pojazdów mają rozpocząć się pod koniec 2019 r.
Czwartkowe porozumienie podpisano w nowej hali jaworznickiego PKM, zaprojektowanej pod kątem autobusów elektrycznych. Prezes PKM Zbigniew Nosal akcentował m.in., że nieprawdą jest, że to źródło napędu oznacza słaby zasięg. Średni dziennie przebieg kursującego po tym mieście autobusu elektrycznego – to 314 km, a rekordowy – o ponad 100 km więcej.
Jak akcentują przedstawiciele NCBR, czwartkowe porozumienie to kolejny krok w realizacji programu, w którym obecnie weryfikowane są wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu podmiotów, które chcą uczestniczyć w pracach badawczo-rozwojowych prototypów takich pojazdów. Wnioski takie złożyło dziewięciu wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace badawczo-rozwojowe prowadzone będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie siedmiu wykonawców, gotowe będą prototypy pojazdów.
Innowacyjne autobusy dla 26 miast
Po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów jest 26 polskich miast, w tym Jaworzno, a także Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 miast gmin. Zgodnie z założeniami programu do 2023 r. po polskich drogach ma jeździć ponad tysiąc opracowanych w jego ramach bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.