Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.08.2025 09 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Zawarto porozumienie ws. testów pojazdów autonomicznych

   Powrót       22 czerwca 2018       Planowanie przestrzenne   

List intencyjny dotyczący testowania prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego podpisali w czwartek w Jaworznie przedstawiciele władz tego miasta, Ministerstwa Infrastruktury oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na podstawie porozumienia w Jaworznie powstać ma specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny.

Pojazdy będą same podjeżdżać do stanowiska ładowania

Zgodnie z założeniami czwartkowego porozumienia, jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (PKM) oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka. W praktyce pojazdy mają same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. Powinny m.in. być zdolne samodzielnie podjeżdżać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu parkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów takich pojazdów mają rozpocząć się pod koniec 2019 r.

Czwartkowe porozumienie podpisano w nowej hali jaworznickiego PKM, zaprojektowanej pod kątem autobusów elektrycznych. Prezes PKM Zbigniew Nosal akcentował m.in., że nieprawdą jest, że to źródło napędu oznacza słaby zasięg. Średni dziennie przebieg kursującego po tym mieście autobusu elektrycznego – to 314 km, a rekordowy – o ponad 100 km więcej.

Jak akcentują przedstawiciele NCBR, czwartkowe porozumienie to kolejny krok w realizacji programu, w którym obecnie weryfikowane są wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu podmiotów, które chcą uczestniczyć w pracach badawczo-rozwojowych prototypów takich pojazdów. Wnioski takie złożyło dziewięciu wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace badawczo-rozwojowe prowadzone będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie siedmiu wykonawców, gotowe będą prototypy pojazdów.

Innowacyjne autobusy dla 26 miast

Po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów jest 26 polskich miast, w tym Jaworzno, a także Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 miast gmin. Zgodnie z założeniami programu do 2023 r. po polskich drogach ma jeździć ponad tysiąc opracowanych w jego ramach bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)Od 2026 r. tylko zeroemisyjne autobusy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (23 października 2024)2 tys. zgonów mniej dzięki redukcji zanieczyszczeń powietrza w samej Warszawie? Rekomendacje HEAL (08 października 2024)Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL (05 lipca 2024)Inwestycje w niebiesko-zieloną infrastrukturę polskich miast z dofinansowaniem 136,2 mln zł. FEPW (10 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony