Administracyjne kary pieniężne za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Sygnał środowiskowy numer 01/2017
Przepisy o karach pieniężnych za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odnoszą się do przedsięwzięć zarówno „realizowanych” jak i „zrealizowanych” zachowań inwestora w trakcie zarówno „realizacji”; jak i „eksploatacji” czy „likwidacji” przedsięwzięcia. Oznacza to, że organ może zweryfikować „zgodność” nawet kilka lat po uruchomieniu inwestycji, w toku jej normalnej działalności operacyjnej.
Wstęp
Od 1 stycznia 2017 roku organy administracji mogą nakładać kary za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Trzy kolejne nowe artykuły Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko regulują odpowiednio:
(a) przesłanki nałożenia administracyjnej kary pieniężnej,
(b) aspekty proceduralne dotyczące ponoszenia i egzekwowania zapłaty nałożonej kary pieniężnej.
Treść regulacji
Administracyjna kara pieniężna jest wymierzana za naruszenie przez przedsiębiorcę, w związku z realizacją, eksploatacją lub likwidacją przedsięwzięcia, konkretnych (ale nie wszystkich) warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tj:
- wskazanych w decyzji warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji przedsięwzięcia, które w szczególności uwzględniają konieczność ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz konieczność ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich;
- określonych w decyzji wymogów w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko;
- nałożonego w decyzji obowiązku wykonania kompensacji przyrodniczej;
- nałożonego w decyzji obowiązku podjęcia działań w zakresie unikania, zapobiegania, ograniczania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- nałożonego w decyzji obowiązku monitorowania, ze wskazanym zakresem, terminem i obowiązkiem przedłożenia informacji o jego wynikach regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, organowi wydającemu decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz innym organom wskazanym w decyzji;
- nałożonego w decyzji obowiązku przedstawienia analizy porealizacyjnej, z określeniem zakresu i termin przedstawienia oraz ze wskazaniem innych organów, którym także należy ją przedstawić.
Procedura wymierzenia kary
Administracyjną karę pieniężną, w drodze decyzji, wymierza wojewódzki inspektor ochrony środowiska, biorąc pod uwagę liczbę i wagę stwierdzonych naruszeń.
Od decyzji nakładającej karę pieniężną przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Wysokość kary od 500 PLN do 1 000 000 PLN.
Karę pieniężną wnosi się w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej wymierzeniu stała się ostateczna.
Kara pieniężna podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
Do kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,
z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
Stan prawny: 06/03/2017
Podstawa prawna:
- Art. 136 a w związku z art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b i lit. e oraz pkt 2 i 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 poz. 353 tekst jednolity z 16 marca 2016 r.), zmieniony ustawą z dnia 9 października 2015 r., o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 listopada 2015 r. poz. 1936).
- Wprowadzenie sankcji jest związane z implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2011/52/UE w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.
Sygnał środowiskowy dostarcza Serwis Treesk: www.treesk.pl