Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.05.2024 09 maja 2024

Obligatoryjna alternatywa dla opakowań jednorazowych? Odpowiedź na interpelację ws. dyrektywy plastikowej

   Powrót       08 września 2023       Odpady   

Poseł na sejm RP Grzegorz Gaża złożył interpelację do Ministra Klimatu i Środowiska, prosząc o wyjaśnienie i doprecyzowanie nowych obowiązków nałożonych na przedsiębiorców z sektora gastronomicznego i HoReCa (hotele, restauracje i catering). Chodzi o ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Poseł skierował zapytanie w ramach niedawno przyjętej zmiany przepisów o gospodarowaniu niektórymi odpadami(1).

Wiosną tego roku jako jedno z ostatnich państw w Europie Polska wdrożyła do swojego systemu prawnego uchwaloną w 2019 r. unijną dyrektywę SUP (ang: Single-Used Plastics), zwaną także dyrektywą plastikową. Przyjęta ustawa nakazuje wycofać z obrotu handlowego określone produkty, takie jak plastikowe sztućce, słomki, kubki i pojemniki na napoje. Wprowadza również opłaty za niektóre produkty jednorazowego użytku, na przykład pojemniki na żywność. Obliguje firmy do zapewnienia opakowań alternatywnych. Zmiana prawa w dużym stopniu wpłynie więc na branżę gastronomiczną, a kary nakładane za łamanie ustawy mogą sięgać nawet 0,5 mln zł.

Czytaj też: Ustawa implementująca dyrektywę SUP trafiła do Senatu

Treść interpelacji oraz odpowiedzi ministerstwa

W swojej interpelacji z 22 sierpnia 2023 r. poseł Grzegorz Gaża przywołuje szacunki Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zgodnie z którymi wartość branży gastronomicznej i HoReCA w Polsce wynosi niemal 26 mld zł, z zatrudnieniem sięgającym miliona pracowników. W związku ze skalą zjawiska niezbędna staje się stabilność regulacyjna i precyzja panujących zasad. Autor interpelacji zwraca się do ministra z pytaniem o to, czy obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorcę dostępności przedmiotowych opakowań wielokrotnego użytku lub opakowań alternatywnych, wymieniony w artykule 3b ust. 3 ustawy z 14 kwietnia 2023 r., dotyczy również sprzedaży żywności na wynos lub w dostawie. Pyta też, czy obowiązek dodatkowo obejmuje przyjmowanie zużytych opakowań od klientów przez jednostki gastronomiczne (a także wymienione obok w ustawie jednostki handlu detalicznego i hurtowego).

Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Jacek Ozdoba(2). W piśmie z 5 września informuje, że ustawodawca nie różnicuje sposobów dystrybucji produktów jednorazowego użytku. Nie ma zatem znaczenia, czy konsument zużył je w restauracji, w sklepie czy też zabrał na wynos albo otrzymał jako dostawę do domu. Przedsiębiorcy będą zatem musieli zapewnić opakowania alternatywne w każdym możliwym przypadku. Odpowiadając na pytanie dotyczące obowiązku przyjmowania zużytych opakowań od klientów sekretarz Ozdoba stwierdza, że ustawa takiego obowiązku nie wprowadza.

Szymon Majewski: Dziennikarz

Przypisy

1/ Więcej na temat pod tym linkiem:
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CUXCNB
2/ Dokument znajduje się pod tym linkiem:
https://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTCVEHLE/%24FILE/i43932-o1.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Uniknąć ponad mld ton odpadów z tworzyw sztucznych rocznie. Ministerstwo poprawia system kaucyjny (07 maja 2024)Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)Guma, plastik i tektura. Nielegalne odpady wróciły do Niemiec (22 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Do oceanu co minutę trafia ciężarówka plastiku (10 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony