Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.04.2024 27 kwietnia 2024

Z inicjatywy UPEBBI powstaną w kraju dwa Branżowe Centra Umiejętności bioenergetyczne

Branżowe Centra Umiejętności to zapewnienie przestrzeni dla innowacyjnej i trwałej współpracy biznesu z edukacją zawodową na wszystkich poziomach kształcenia zawodowego. Wkrótce powstaną BCU bioenergetyczne na Lubelszczyźnie i Pomorzu.

   Powrót       07 marca 2024       Energia       Artykuł promocyjny   

Z inicjatywy Ministerstwa Edukacji i Nauki (obecnie Ministerstwa Edukacji Narodowej) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) będą realizowane Branżowe Centra Umiejętności (BCU). Celem realizacji przedsięwzięć wyłonionych w ramach konkursów jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w poszczególnych branżach poprzez zapewnienie przestrzeni dla innowacyjnej i trwałej współpracy biznesu z edukacją zawodową na wszystkich poziomach kształcenia zawodowego, a także wdrożenie koncepcji doskonałości zawodowej w polskim systemie kształcenia zawodowego.

BCU dla 120 dziedzin zawodowych - konkursy w toku

Program za ponad 1,4 mld zł polega na utworzeniu 120 nowoczesnych branżowych centrów umiejętności w partnerstwie podmiotów branżowych oraz organów prowadzących szkoły kształcące w zawodach. W latach 2022-2024 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ogłosiła cztery kolejne konkursy na utworzenie BCU łącznie w 120 dziedzinach zawodowych.

Formuła BCU będzie nowością w systemie oświaty. Centra będą zaawansowanymi technologicznie ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej branży. Z ich oferty będą mogli korzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż. W ramach projektu do połowy 2026 roku należy przeszkolić każdorazowo w sumie minimum 200 osób (głównie uczniów, nauczycieli i dorosłych spoza systemu edukacji).

Dzięki zaangażowaniu branż projekty te połączą w jeszcze większym stopniu biznes z edukacją zawodową i zapewnią trwałą współpracę pomiędzy branżami, szkołami zawodowymi i uczelniami. BCU pełnić będą cztery funkcje: edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną.

Przedsięwzięcia są realizowane w obowiązkowych partnerstwach:

  • Szkoła, prowadząca zawód z danej dziedziny
  • Podmiot branżowy
  • Partner dodatkowy branżowy

Na przedsięwzięcie BCU przewidziane jest dofinansowanie od 10 do 14 mln zł na 100% wartości netto projektu, w zależności od dziedziny.

Projekt składa się z 3 części:

  1. Utworzenie BCU – część inwestycyjna (budowa plus wyposażenie) – do 75% wartości netto projektu
  2. Wsparcie utworzenia BCU – część szkoleniowa i uruchomienia działalności BCU – min 15% wartości projektu
  3. Zarządzanie projektem – do 10% wartości netto projektu

Podział zadań w projekcie jest następujący: szkoła będzie odpowiedzialna za zadanie 1 – roboty budowlane i wyposażenie, oczywiście przy wsparciu partnerów. Natomiast partnerzy branżowi odpowiedzialni będą za część merytoryczną, która polega na opracowaniu wspólnie przez partnerów programu szkoleniowego oraz nowej kwalifikacji zawodowej sektorowej. Partner branżowy będzie podmiotem nadającym kwalifikację zawodową.

Z inicjatywy Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego (skrót UPEBBI od angielskojęzycznego brzmienia nazwy: Union of Producers and Employers of Biogas and Biomethane Industry) powstają w kraju aż dwa BCU bioenergetyczne.

Kształcenie kadr dla sektora biogazu i biometanu w Jabłoniu i Swarożynie

Pierwsze z nich powstanie w Centrum Kształcenia Rolniczego im. Augusta Zamoyskiego w Jabłoniu (powiat parczewski, Lubelszczyzna). Projekt w ramach którego wykształcone zostaną wykwalifikowane kadry m.in dla sektora biogazu i biometanu otrzymał dofinansowanie w wysokości około 14 mln zł. Placówka będzie prowadziła zajęcia dla uczniów szkół średnich oraz nauczycieli i innych osób dorosłych. Będzie to uzupełnienie edukacji – szkolenia i warsztaty odbędą się w czasie pozalekcyjnym. Specjalnie na potrzeby przedsięwzięcia powstanie budynek w którym znajdą się miniatury agregatu kogeneracyjnego, w pełni wyposażone sale lekcyjne oraz laboratoria.

Przedsięwzięcie realizuje dwóch partnerów – szkoła podległa Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako lider oraz UPEBBI jako partner obowiązkowy. Do współpracy zaproszono również Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, z ramienia którego w tworzeniu programu kształcenia bierze udział prof. Alina Kowalczyk-Juśko powszechnie postrzegana jako główny w kraju akademicki autorytet branżowy.

W branży biogazowej cierpimy na brak wykształconej kadry, co jest jedną z zidentyfikowanych barier rozwoju branży. Projekt ma na celu zmianę tej sytuacji i podniesienie jakości kształcenia skierowanego w głównej mierze do operatorów instalacji biogazowych – powiedział prezes UPEBBI Artur Zawisza.

Jako organizacja branżowa uważamy, że projekty polegające na współpracy placówki edukacyjnej z przedstawicielami biznesu są bardzo potrzebne. Chcemy rozpowszechniać wiedzę, innowacje i nowe technologie, umieszczając je w realiach gospodarczych przemysłu biogazowego i biometanowego – tłumaczy wiceprezes UPEBBI Beata Matecka.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w ramach kolejnego naboru i oceny wniosków przyznała około 14 milionów złotych wnioskowi złożonemu przez Centrum Kształcenia Rolniczego w Swarożynie (pow. tczewski, Pomorze) jako lidera, Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego jako partnera obowiązkowego oraz Orlen SA i Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego jako partnerów dodatkowych. Warto zauważyć bardzo silny skład tego partnerstwa, w którym oprócz szkoły średniej i organizacji branżowej uczestniczą także: czołowy polski koncern multienergetyczny umieszczający w swojej zaktualizowanej strategii wytwarzanie biometanu i państwowy instytut badawczy podległy Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w ramach którego działa Zakład Technologii Gorzelnictwa i Odnawialnych Źródeł Energii w Bydgoszczy.

- UPEBBI wykazała się dużą kompetencją merytoryczną, składając skutecznie dwa wysoko ocenione wnioski, a teraz przed nami wieloletnie zadania w czterech zakresach: edukacyjno-szkoleniowym, integrująco-wspierającym, innowacyjno-rozwojowym i doradczo-promocyjnym – mówi prezes UPEBBI Artur Zawisza.

Działaliśmy sprawnie, kojarząc między sobą liderów i partnerów, pisząc w krótkim czasie zaawansowane wnioski wraz ze studiami wykonalności i programami funkcjonalno-użytkowymi oraz tworząc realistyczne budżety na budowę lub adaptację budynków i finansowanie kadry zarządzająco-edukującej – dodaje wiceprezes UPEBBI Beata Matecka.

W pobliżu miejsca obu inwestycji mieszczą się również internaty, co umożliwi udział w projekcie osobom z całego kraju, gdyż BCU nie maja charakteru lokalnego ani nawet regionalnego, ale ogólnopolski. Wedle zamysłu UPEBBI pierwsze BCU bioenergetyczne (na Lubelszczyźnie) przewidziane jest dla szkolonych uczniów, nauczycieli i dorosłych z obszarów na wschód od Wisły, zaś wtóre BCU bioenergetyczne (na Pomorzu) dla szkolonych uczniów, nauczycieli i dorosłych z obszarów na zachód od Wisły.

UPEBBIArtykuł powstał we współpracy z Unią Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (25 kwietnia 2024)To nie czeski film. Przedstawiamy determinanty rozwoju biometanu w Czechach (21 kwietnia 2024)Mikroplastik i patogeny w ściekach będą monitorowane. Nowa dyrektywa u bram (11 kwietnia 2024)Biometan jako alternatywa dla gazu ziemnego (09 kwietnia 2024)Dynamika budowy biogazowni rolniczych będzie się zwiększać (08 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony