
Będzie dofinansowanie dla rowerów elektrycznych? Do 18 lipca br. potrwają konsultacje projektu programu priorytetowego, który zakłada takie wsparcie. Celem jest uniknięcie niskiej emisji, promocja dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego stylu życia.
Rozpoczęte 4 lipca br. konsultacje dotyczą projektu programu „Wsparcie zakupu elektrycznych rowerów i wózków rowerowych (Mój rower elektryczny)” ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Program ma być finansowany z Funduszu Modernizacyjnego; kwota alokacji dla bezzwrotnych form dofinansowania sięgnęłaby 300 mln zł. Zakładani beneficjenci to osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność pocztową czy kurierską, wypożyczający sprzęt rekreacyjny lub sportowy albo zajmujący się transportem drogowym towarów. Środki będą wspomagać zakup rowerów elektrycznych i elektrycznych transportowych oraz wózków rowerowych. – W ramach programu kwalifikowane są pojazdy nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu – czytamy w przedstawionym projekcie.
Czytaj też: Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej
Minimalny zasięg 50 km
Kolejne warunki jakie mają spełniać pojazdy to wykonanie z materiałów odpornych na zniszczenie i zgodnych z wymogami Ministra Infrastruktury, wyposażenie w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności minimum 10 Ah czy możliwość jazdy bez wspomagania elektrycznego. Minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 50 km, a rower powinien być oferowany razem ze sprzętem do ładowania (wykonalnego w warunkach domowych). Pojawia się również wymóg wyprodukowania pojazdu przez producenta pochodzącego z Unii Europejskiej. Dofinansowanie ma być wypłacane w formie refundacji po zakupie – do 50% kosztów kwalifikowanych, z czego nie więcej niż 5 tys. zł przy rowerze elektrycznym i 9 tys. zł przy rowerze elektrycznym transportowym lub wózku rowerowym. - W przypadku kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu, dopuszcza się ponowne ubieganie się o dofinansowanie kolejnego pojazdu przez tego samego beneficjenta – stwierdza projekt. Szczegółowy sposób naboru wniosków zostanie zdefiniowany w regulaminie oraz ogłoszeniu o naborze.
Zakładana liczba dofinansowanych pojazdów to co najmniej 46 667. Projekt zawiera też planowane wartości wskaźników osiągnięcia takich celów jak zmniejszenie emisji CO2 (co najmniej 83 139 Mg/rok), pyłu zawieszonego PM10 (co najmniej 0,393 Mg/rok) oraz tlenków azotu (co najmniej 283,24 Mg/rok). Projekt jest zgodny z prawem unijnym. Uwagi na jego temat można przesyłać na adres mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl z tytułem wiadomości Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny. Formularz konsultacyjny oraz tekst projektu są dostępne na stronie Funduszu Modernizacyjnego(1).

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/moj-rower-elektryczny