Już 43 polskie uczelnie kształcą w systemie dualnym, łączącym przygotowanie teoretyczne z praktyczną nauką zawodu. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na pierwszą edycję konkursu „Studia dualne” przeznaczyło ponad 120 mln zł. Poinformowano o tym podczas poniedziałkowej Konferencji Edukacja Dualna – "EDUAL. Studia dualne odpowiedzią na potrzeby przemysłu 4.0", zorganizowanej przez Politechnikę Śląską w Gliwicach i Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną.
O kształceniu dualnym w szkołach zawodowych pisaliśmy tutaj.
123 mln zł od NCBR
Obecny na konferencji wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podkreślił, że jego resort przywiązuje ogromną wagę do kształcenia dualnego. Dodał, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wobec dużego zainteresowania przeznaczyło na konkurs "Studia dualne" 123 mln zł, choć pierwotnie planowano tylko 100 mln zł. "Celem tego programu jest upowszechnienie studiów dualnych" – podkreślił Jarosław Gowin.
- Chcemy, by powstał realny most potrzeb między gospodarką a uczelniami, żeby jedno i drugie środowisko nie okopywało się na przeciwnych brzegach rzeki, ale by przerzucały mosty w zakresie realnych prac badawczo-rozwojowych – powiedział wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat.
Konkurs "Studia dualne" to kolejna inicjatywa NCBR-u, służąca podniesieniu kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym. Jego celem jest dostosowanie programów nauczania do oczekiwań przyszłych pracowników i ich potencjalnych pracodawców. Receptą na sukces ma być efektywne łączenie nauki z pracą, możliwe dzięki realizacji programów kształcenia przemiennego, które zakładają jednoczesny udział studentów w zajęciach dydaktycznych na uczelni i zatrudnienie ich w firmie.
Absolwent przygotowany do wprowadzania i wykorzystywania zaawansowanych technologii
Politechnika Śląska była pionierem dualnego kształcenia studentów, obecnie oferuje już 5 kierunków studiów dualnych. Przyszli inżynierowie spędzają nawet pół roku na stażach realizowanych z partnerskimi firmami oraz pół roku na uczelni, realizując pełen program kształcenia. Dzięki temu po zakończeniu studiów absolwenci, oprócz teorii, mają także wiedzę praktyczną i doświadczenie w pracy.
- Głównym celem edukacji dualnej jest wykształcenie absolwenta przygotowanego do wprowadzania i wykorzystywania zaawansowanych technologii, a także rozwijanie kompetencji niezbędnych do adaptacji w intensywnie rozwijającym się technologicznie środowisku pracy – podkreślił rektor Politechniki Śląskiej Arkadiusz Mężyk. (PAP)