Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
21.02.2024 21 lutego 2024

550 mln zł dofinansowania z CEF na inwestycje infrastrukturalne

Na wsparcie czterech inwestycji – drogowych, kolejowych oraz terminala intermodalnego, KE przyznała Polsce 129,4 mln euro, tj. ok. 550 mln zł. Dofinansowanie wynosi 50% kosztów kwalifikowanych, a więc całkowita wartość inwestycji to ok. 1,1 mld zł.

   Powrót       26 stycznia 2024       Planowanie przestrzenne   

Polska uzyskała największe ze wszystkich unijnych krajów dofinansowanie dla projektów realizowanych przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

Środki z unijnego mechanizmu finansowego CEF stanowią istotny wkład w realizację projektów infrastrukturalnych w Polsce, zwłaszcza tych o charakterze transgranicznym. Warto podkreślić, że dofinansowanie to jest przeznaczane na przedsięwzięcia podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a więc przyczynia się również do zwiększenia bezpieczeństwa naszego kraju – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dofinansowane projekty:

Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków, most nad Wisłą w Górze Kalwarii

Celem projektu, który uzyskał dofinansowanie w wysokości 52,17 mln euro, jest poprawa jakości połączenia kolejowego na linii kolejowej C-E20, w celu spełnienia wymagań podstawowych sieci TEN-T. Nastąpi to poprzez budowę nowego dwutorowego mostu kolejowego przez Wisłę w ciągu linii kolejowej (zamiast istniejącego jednotorowego), wraz z modernizacją ponad 3 km dwutorowej linii kolejowej na odcinku Góra Kalwaria (zachodni brzeg Wisły) – Kępa Gliniecka (wschodni brzeg Wisły). Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2024-2027.

Budowa efektywnej i wysokiej przepustowości infrastruktury drogowej podwójnego zastosowania, odc. drogi ekspresowej S12 Chełm – MOP Teosin

Budowa odcinka drogi ekspresowej S12 o długości ok. 17,6 km uzyskała dofinansowanie w wysokości 64,47 mln euro. Projekt wpisuje się w unijną inicjatywę Korytarzy Solidarności Unia – Ukraina i jest on komplementarny względem dotychczasowego projektu realizowanego wspólnie z Ukrainą, obejmującego odcinek Teosin – granica państwa.

Budowa terminala intermodalnego w centrum logistycznym Portu w Gdyni

Na budowę terminala intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia przyznano dofinansowanie w wysokości 8,39 mln euro. Inwestycji umożliwi obsługę Centrum Logistycznego przez transport kolejowy dzięki budowie torów ładunkowych o długości ponad 740 m, wraz z rampą ładunkową oraz torem dojazdowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin

Projekt, który uzyskał 4,35 mln euro wsparcia z CEF składa się z dwóch zadań: budowy kolejowej stacji przeładunkowej oraz przebudowy rampy ro-ro, która zapewni sprawny przeładunek kontenerów oraz sprzętu wojskowego.

Czytaj też: Zrównoważony transport? Komisja Europejska chce wesprzeć rozwój transportu kombinowanego

/Za MI/

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Pierwszy Rzeszowski Panel Klimatyczny. 51 rekomendacji (20 lutego 2024)OZE w budowie i na budowie. Efektywność energetyczna z perspektywy Budimeksu (19 lutego 2024)Efektywność energetyczna w małych i średnich firmach. Są środki, ale i bariery (14 lutego 2024)Raport ONZ: Niemal połowa migrujących gatunków jest zagrożona wyginięciem (13 lutego 2024)Ruszają statki i rurociągi. Jak rozwijać składowanie CO2 w świetle unijnych planów (09 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony