Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.02.2024 25 lutego 2024

Autostrada rowerowa za 300 mln zł połączy pięć województw

   Powrót       21 września 2015       Planowanie przestrzenne   

W woj. świętokrzyskim otwarto oficjalnie ponad 12-kilometrowy odcinek Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Do października ma być gotowych ponad 210 km traktu w regionie, a do grudnia – blisko 2 tys. km ścieżek trasy, która połączy pięć województw Polski Wschodniej.

Wybudowany odcinek trasy rowerowej pomiędzy Końskimi i Sielpią można uznać za początkowy lub końcowy dla całego szlaku Green Velo, na który składają się ścieżki dla rowerzystów biegnące także poza regionem świętokrzyskim. Szlak liczy łącznie 1985 kilometrów i wiedzie przez województwa: podkarpackie (433 km), świętokrzyskie (211 km), lubelskie (345 km), podlaskie (596 km) i warmińsko-mazurskie (393 km). Kolejne odcinki szlaku są sukcesywnie oddawane do użytku w pozostałych regionach.

Budowa autostrady rowerowej kosztuje ok. 300 mln zł. 85 proc. tej kwoty finansuje Unia Europejska, 10 proc. pochodzi z budżetu państwa, a 5 proc. – od samorządów wojewódzkich. Cała trasa ma być gotowa do grudnia br.

25 miejsc obsługi rowerzystów

Otwarcie szlaku Końskie-Sielpia - pierwszego w Świętokrzyskiem - zainaugurowano rajdem rowerowym. Wzięło w nim udział około 350 cyklistów. W wydarzeniu uczestniczyli utytułowani sportowcy, byli reprezentanci Polski w kolarstwie szosowym: Ryszard Szurkowski oraz Andrzej Sypytkowski i Zbigniew Piątek. Można było też podziwiać pokaz akrobatyki rowerowej. Szlak z Końskich przebiega głównie przez lasy. W Sielpi zlokalizowano jedno z tzw. miejsc obsługi rowerzystów. To wiata z ławkami, stojakami rowerowymi, mapą szlaku i toaletą.

Na świętokrzyskim odcinku szlak Green Velo będzie liczył ponad 210 km. Gotowe są już trasy w gminach Koprzywnica, Klimontów, Iwaniska i Daleszyce, wkrótce udostępnione zostaną kolejne - w gminie Raków i w Sandomierzu.

Świętokrzyską część szlaku wytyczono w taki sposób, by podróżując nim można było obejrzeć unikatowe zabytki m.in. Sandomierza i Kielc oraz jedną z największych atrakcji turystycznych regionu – ruiny zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Trasa biegnie m.in. przez trzy parki krajobrazowe i pozwala dojechać do wielu atrakcji przyrodniczych.

Obecnie trwa znakowanie szlaków i budowa miejsc obsługi rowerzystów - w regionie będzie ich 25 (w tym 10 z toaletami). Ścieżki poprowadzono wzdłuż dróg – głównie powiatowych i wojewódzkich. Część biegnie obok chodników, niektóre po drogach gruntowych, inne wytyczono w lesie.

Rowerzyści mogą też korzystać z portalu internetowego, na którym udostępniono informacje m.in. na temat trasy i znajdujących się w pobliżu ciekawych obiektów turystycznych.

Przy trasie będą także funkcjonowały tzw. miejsca przyjazne rowerzystom. To m.in. lokale gastronomiczne, noclegowe, centra informacji turystycznej, w których będzie można bezpiecznie przechować rower, przenocować czy zreperować usterki w pojeździe. W pięciu regionach do przedsięwzięcia zgłosiło się ok. 400 przedsiębiorców. Po prowadzonym audycie - jeśli spełnią wymagania - będą mogli oznakować swoje obiekty specjalnym logo szlaku.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony