Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.08.2025 04 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

PE za ostrzejszymi limitami emisji dla maszyn rolniczych i dźwigów

Parlament Europejski przyjął we wtorek rozporządzenie o ograniczeniu limitów emisji zanieczyszczeń powietrza dla silników montowanych w maszynach nieporuszających się po drogach, jak np. maszyny rolnicze i budowlane, ale też agregaty i statki.

   Powrót       06 lipca 2016       Ryzyko środowiskowe   

Mowa tu o różnorodnych silnikach spalinowych zainstalowanych w maszynach, począwszy od małych ręcznych urządzeń, przez maszyny budowlane, jak dźwigi i buldożery, agregaty prądotwórcze, a na wagonach silnikowych, lokomotywach i statkach żeglugi śródlądowej skończywszy.

Silniki tego typu przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza i odpowiedzialne są za ok. 15 proc. emisji tlenków azotu (NOx) i 5 proc. emisji cząstek stałych (PM) na terenie UE. Nowe przepisy mają przede wszystkim na celu ochronę ludzkiego zdrowia i środowiska, a jednocześnie zapewnienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

- Chcemy przede wszystkim zagwarantować optymalny poziom ochrony osobom pracującym w pobliżu maszyn i wystawionym na szkodliwe działanie spalin - powiedziała włoska europosłanka Elisabetta Gardini z Europejskiej Partii Ludowej, sprawozdawczyni projektu.

Wyważone limity

- Myślę, że udało nam się tutaj wypracować naprawdę dobre porozumienie i uzyskać równowagę pomiędzy dążeniem do ochrony środowiska a zapewnieniem konkurencyjności europejskich przedsiębiorców. Zaostrzyliśmy limity proponowane pierwotnie przez Komisję Europejską i rozszerzyliśmy je na więcej typów silników, ale jednocześnie udało nam się utrzymać rozsądne podejście tak, żeby sektor zdążył przystosować się do zmian w dość krótkim czasie - dodała Gardini.

Regulacje definiują kategorie silników, które z kolei podzielone są na podkategorie w zależności od mocy. Dla każdej z nich ustalone zostały graniczne limity emisji zanieczyszczeń gazowych, takich jak tlenek węgla (CO), węglowodory (HC) i tlenki azotu (NOx) oraz emisje cząstek stałych. Limity te zostaną przyjęte począwszy od 2018 r. Nowe przepisy mają na celu stopniowe zastąpienie starych, bardziej zanieczyszczających silników, na nowe.

Parlament ustalił ponadto, że testy homologacyjne oraz badania wyników emisji mają odbywać się w warunkach odpowiadających normalnym warunkom użytkowania silników a nie laboratoryjnie. Pozwoli to lepiej ustalić realny poziom emisji.

Jedna prodcedura - ułatwienie dla przedsiębiorców

Nowe przepisy pozwolą także uprościć obowiązujące ramy prawne i procedury administracyjne. - Będzie to duże ułatwienie, przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy teraz będą się musieli dostosować do wymogów UE a nie regulacji prawnych każdego państwa członkowskiego - tłumaczyła podczas poniedziałkowej debaty w Strasburgu komisarz UE ds. zatrudnienia, Marianne Thyssen.

- Złagodzi to presję na państwa członkowskie pod względem podejmowania dodatkowych regulacji, które mogły ograniczać rynek wewnętrzny. Wyeliminuje także przeszkody w handlu zagranicznym dzięki zharmonizowaniu przepisów i ograniczeniu barier administracyjnych - dodaje komisarz.

Dotychczas limity emisji z silników w maszynach regulowała dyrektywa z 1997 r. Przepisy z lat 90. nie przystają już do współczesności biorąc pod uwagę postępujący rozwój technologiczny.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci (13 lutego 2025)Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)GDOŚ utrzymuje decyzję środowiskową dla atomu (20 stycznia 2025)Impuls dla rozwoju recyklingu, zagrożenie dla opakowań wielomateriałowych? Rada UE przyjęła PPWR (18 grudnia 2024)NIK: miasta muszą chronić i rozwijać tereny zielone. Wyniki kontroli w województwie podlaskim (10 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony