Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.05.2024 18 maja 2024

Jak branża HoReCa może spełnić obowiązki wynikające z SUP?

Dyrektywa SUP (Single-Use Plastics) stawia przed przedsiębiorcami z branży HoReCa nowe wyzwanie, które polega na ograniczeniu śladu środowiskowego opakowań używanych do serwowania żywności i napojów na wynos.

   Powrót       29 grudnia 2023       Odpady       Artykuł promocyjny   

Z początkiem lipca 2024 r. lokale gastronomiczne będą zobligowane zaproponować swoim klientom wybór pomiędzy zakupem np. kawy w jednorazowym kubku lub w naczyniu mniej szkodliwym dla środowiska. Sposobem na wywiązanie się z tego obowiązku jest m.in. wprowadzenie wielorazowych opakowań zwrotnych, dostępnych za kaucją, których używanie znacząco ogranicza liczbę powstających odpadów. Branżę HoReCa czeka więc przygotowanie obiegu takich opakowań. Rozwiązaniem, które pozwoli spełnić te wymagania, jest usługa Made4Loop, opracowana przez firmę Interzero.

Problem jednorazowości

Jednorazowe pojemniki trafiły na celownik europejskiej legislacji ponieważ generują ogromne ilości odpadów, z których większość trafia na składowisko, a część jest pozostawiona w przypadkowych miejscach, zanieczyszczając środowisko. Z brytyjskich danych wynika, że na Wyspach każdego dnia do kosza trafia około 7 milionów jednorazowych kubków, co przekłada się na 30 000 ton odpadów. Zaledwie 1 z 400 tego typu opakowań zostaje przetworzone (Spyros Foteinis, 2020). Skala tego zjawiska w Polsce jest również niebagatelna, bo statystyczny Polak zużywa rocznie aż 112 jednorazowych kubków (DS Smith, 2020). Tymczasem, według danych ARC Rynek i Opinia już ponad 54% z nas pije kawę poza domem, z czego 69% sięga po ten gorący napój na stacjach benzynowych (Badanie Café Monitor 2022).

System wielorazowych opakowań zwrotnych na napoje i jedzenie

Największym wyzwaniem, które stoi przed branżą HoReCa jest stworzenie systemu logistyki zwrotnej. Stopień jej skomplikowania zależy od przyjętego modelu biznesowego.

- Spójrzmy na restauracje szybkiej obsługi, które spotykamy np. w centrach handlowych. Wiele z nich wydaje napoje i posiłki w opakowaniach jednorazowych. Wprowadzenie chociażby wielorazowych kubków będzie wymagało nowych procesów, zapewniających zbiórkę, czyszczenie i monitoring stanów magazynowych. Całość lub część tych zadań można przekazać firmie Interzero, która ma międzynarodowe doświadczenie w obsłudze tego typu rozwiązań, nazywanych „loopingiem”, co po angielsku oznacza krążenie w pętli – mówi Zbigniew Skowronek, odpowiedzialny za rozwój usługi Made4Loop w Interzero.

Made4Loop – czyli powrót opakowań

Taki obieg opakowań zwrotnych może przybierać różne formy, w zależności np. od tego czy opakowania są myte na miejscu czy w specjalistycznym zakładzie. Ta druga opcja jest bardzo rozpowszechniona na Zachodzie, bo wielokrotnie użyty pojemnik musi lśnić jak nowy. Dzięki temu, że część działań jest delegowana na zewnątrz, ogranicza się zmiany procesowe w samej organizacji.

Interzero może wesprzeć przedsiębiorców na każdym etapie tworzenia systemu opakowań zwrotnych wielokrotnego użytku. Od przeprowadzenia analizy biznesowej, poprzez sprzedaż lub wynajem pojemników, po wdrożenie, szkolenia oraz  dostarczenie i odbiór pojemników do mycia oraz uzupełnianie stanów magazynowych.

- Przetestowaliśmy wiele rozwiązań. Kubki aluminiowe, przeznaczone do kontaktu z żywnością, muszą być pokryte warstwą lakieru. W sytuacji wielokrotnego mycia mogą ulec zarysowaniu i tym samym stracić przydatność do ponownego użycia. Stalowe są jeszcze mało popularne, ale ciągle pracujemy nad najkorzystniejszymi rozwiązaniami. Najlepiej wypadły pojemniki wielorazowe z polipropylenu, które są lekkie i spełniają także wymogi bezpieczeństwa imprez masowych – podkreśla Zbigniew Skowronek.

Efektywność systemu wielorazowych opakowań na napoje i posiłki wspiera aplikacja, która upraszcza zarządzanie nim.

Korzyści wielorazowych opakowań zwrotnych w branży HoReCa

Podstawową korzyścią wprowadzenia wielorazowych pojemników na napoje i posiłki w gastronomii jest przede wszystkim spełnienie wymogu ustawowego, a także przygotowanie przedsiębiorstwa do wyzwań przyszłości. W projekcie rozporządzenia w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych PPWR mowa o obowiązkowych poziomach wielorazowego użycia, co wpisuje się w ideę zielonej transformacji Unii Europejskiej. Tak więc, odpowiednia promocja tych działań, już na wcześniejszym etapie, pozwala budować zielony wizerunek firmy i zyskać przewagę konkurencyjną. Gdyby część klientów zamiast jednorazowego kubka nabyła pojemnik, który można zwrócić, to po pierwsze nie trafiłby on do śmieci, a po drugie stanowiłby powód do ponownych odwiedzin. Wielorazowe opakowania zwrotne wpisują się zatem przede wszystkim w katalog działań na rzecz środowiska, ale mają również potencjał wzmocnienia lojalności wobec marki.

INTERZERO Organizacja Odzysku Opakowań S.A.Artykuł powstał we współpracy z firmą Interzero

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

O systemie kaucyjnym z pogodą ducha. Debata na Targach Ekotech m.in. o płatnościach zbliżeniowych (19 kwietnia 2024)Zagrożenia dla rozwoju sektora gospodarki odpadami. Apel (13 marca 2024)ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)Recyklomaty nie tylko w sklepach. Poznań (05 marca 2024)ROP dla tytoniu: europejski obowiązek jest słabo egzekwowany (06 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony