
Automatyzację takich czynności jak m.in. KEO, sprawozdania rocznego, wystawiania i obsługi wniosków o DPR, czy wsparcie logistyki przez aplikacje mobilne dla transportujących. Część z nich powstała z myślą właśnie o odbiorcach odpadów.
Na polskim rynku funkcjonuje kilkanaście narzędzi cyfrowych, które wspierają gospodarkę odpadową: od prostych nakładek na BDO po potężne platformy, które poza komunikacją z rządowym systemem oferują również automatyzacje wielu czynności (m.in. KEO, sprawozdania rocznego, wystawiania i obsługi wniosków o DPR) czy wsparcie logistyki przez aplikacje mobilne dla transportujących. Część z nich powstała z myślą właśnie o odbiorcach odpadów.
Czy te narzędzia są uniwersalnym rozwiązaniem na bolączki odbiorców? Czy wszystkim pomogą, według obietnic, oszczędzić czas, zmniejszyć liczbę ludzkich błędów, zoptymalizować procesy i zwiększyć zyski? Kto znajdzie wartość w narzędziach cyfrowych do zarządzania odpadami, a dla kogo okażą się one niewypałem? Dzielimy się naszymi doświadczeniami z wdrażania platformy ZEME 360.
Co można zyskać na korzystaniu z narzędzia do automatyzacji i cyfryzacji gospodarki odpadowej?
Konkretne funkcjonalności różnią się między narzędziami, ale odbiorcy korzystający z ZEME 360 wskazują, że najbardziej przydatne są dla nich:
● szybkie wystawianie KPO
● operacje masowe na wielu kartach
● przyjmowanie zleceń online, za pośrednictwem platformy (a nie za pomocą telefonu czy mejla)
● podgląd wszystkich danych odpadowych w jednym miejscu
● automatyzacja wystawiania i obsługi wniosków o DPR.
Jacy odbiorcy skorzystają na wdrożeniu narzędzi cyfrowych?
Głównym uzyskiem z korzystania z takich narzędzi jest oszczędność czasu, mniej ludzkich błędów oraz porządek w danych odpadowych i lepsza analityka - dla wielu naszych klientów ZEME 360 staje się centrum danych odpadowych, z którego potem wyciągają dane do raportów i które traktują jako podstawowe źródło wiedzy (przechodząc z pracy na własnych plikach excel).
Z naszych doświadczeń wynika jednak, że wdrożenie narzędzi do automatyzacji i cyfryzacji gospodarki odpadowej nie jest uniwersalnym rozwiązaniem dla wszystkich - najlepiej sprawdza się w firmach, które:
● pracują na dużych wolumenach,
● mają realną, palącą potrzebę automatyzacji,
● są gotowe na zmianę przyzwyczajeń i naukę,
● aktywnie szukają optymalizacji.
Wolumen
Automatyzacja i cyfryzacja służą dobrze tym firmom, które pracują na dużych wolumenach odpadów i wykonują dużo operacji (na KPO, na wnioskach o DPR). Przy dużych ilościach zobaczysz realną ulgę, związaną z automatyzacją procesów.
Realna potrzeba
Wiąże się często z dużym wolumenem: chodzi o moment, kiedy w firmie staje się jasne, że brakuje czasu na ręczne obsłużenie wszystkich spraw oraz że nie da się podnieść wydajności używając tych samych co dotychczas narzędzi. Potrzebna jest nowa jakość.
Gotowość do nauki i zmiany przyzwyczajeń
Automatyzacja wymaga nauczenia się nowego narzędzia i zmiany nawyków - dotyczy czynności, które wykonuje się albo codziennie, albo przynajmniej regularnie, wobec czego zbudowały się wokół nich już pewne przyzwyczajenia. Często proces nauki jest szybki, ale wymaga wstępnej otwartości - uczestnictwa w szkoleniu, testowania nowego systemu, aktywnego zgłaszania potrzeb (dobry dostawca będzie na takie uwagi uważny).
Szukanie optymalizacji
Jednym z cenniejszych wymiarów narzędzi do automatyzacji i cyfryzacji gospodarki odpadowej jest analityka: dane, agregowane w klarowny sposób dzięki połączeniu z BDO, są wiarygodne, bezbłędne i łatwo można na nich pracować - filtrować, sortować, obserwować trendy, wyciągać wnioski. Jednak tę wartość zauważają tylko firmy, które chcą w taki sposób pracować na danych.
Czy platforma do cyfryzacji gospodarki odpadowej ma dla mnie sens?
W wypadku wątpliwości najlepiej zdecydować się na test: wiele z tych narzędzi oferuje darmowy okres próbny lub jest w jakimś zakresie udostępnione za darmo. Można je przetestować i zobaczyć, czy nam odpowiadają - system powinien wyglądać na tyle intuicyjnie i czytelnie, by chciało się z niego korzystać.
Po drugie,warto porozmawiać z dostawcą takiej platformy: zapytajmy wtedy, jak pracują z klientami, jakie oferują wsparcie i w jaki sposób wygląda wdrożenie. Dzięki temu sprawdzimy, czy taki model współpracy nam odpowiada.
Zapisz się na bezpłatny webinar
Jeśli chcesz się dowiedzieć:
- jak w praktyce wygląda cyfryzacja i automatyzacja procesów dla odbiorców odpadów,
- co można zyskać, gdzie jest w tym wartość,
- kto z tego korzysta i dlaczego,
przyjdź na nasz bezpłatny webinar - spotkajmy się online we wtorek, 23 lipca, o 11:00.
Ponieważ widzimy się na żywo, będzie okazja, by zadać pytania i rozwiać wątpliwości.
