Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa

   Powrót       10 czerwca 2020       Ryzyko środowiskowe   

15 mld euro wsparcia finansowego, zamówienia dla wojska oraz przyspieszenie transformacji w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych – to główne założenia planu dla sektora lotniczego przedstawionego we wtorek przez rząd Francji.

UE zmienia stanowisko w sprawie mechanizmu CORSIA z powodu Covid-19

Rada UE przyjęła we wtorek decyzję modyfikującą unijne stanowisko w sprawie okresu referencyjnego, który będzie stosowany do pomiaru wzrostu emisji CO2 w lotnictwie międzynarodowym. Uwzględniła tym samym bezprecedensowy spadek ruchu lotniczego w związku z kryzysem koronawirusowym.
Od okresu referencyjnego zależy cel w postaci stabilizacji emisji, który lotnictwo międzynarodowe ma osiągnąć w ramach mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA). Zależy więc od niego także wymiar kompensacji, którą linie lotnicze muszą kupić, by zrealizować ten cel. Mechanizm CORSIA został uzgodniony przez Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w 2016 r. Odniesieniem ustanowionym w 2018 r. była średnia emisji CO2 z lotnictwa międzynarodowego objętych mechanizmem w 2019 i 2020 r.
Zgodnie ze stanowiskiem UE przewidzianym w decyzji zmieniony okres referencyjny dla wartości emisji, które mają być stosowane do obliczania współczynników wzrostu, powinien odnosić się do poziomów emisji z 2019 r.
Okres odniesienia będzie tematem dyskusji Rady ICAO podczas jej 220. sesji w dniach 8–26 czerwca 2020 r.
Mechanizm CORSIA ma pomóc w realizacji celów porozumienia paryskiego i przeciwdziałać zmianie klimatu w ramach lotnictwa międzynarodowego. Jest elementem szerszego zestawu środków, na który składają się udoskonalenia techniczne w samolotach, usprawnienia operacyjne i zrównoważone paliwa lotnicze. Ma on pomóc w zapewnieniu bezemisyjnego wzrostu od 2020 r. Mechanizm ma być weryfikowany co trzy lata. Pierwsza weryfikacja ma nastąpić w 2022 r. Faza pilotażowa ma się zacząć w 2021 r.

Minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire podczas konferencji prasowej określił plan jako ”ambitny, ale realistyczny”. - Ogłaszamy stan wyjątkowy (dla francuskiego przemysłu lotniczego - PAP), by go uratować, by mógł on być bardziej konkurencyjny” i „bardziej zdekarbonizowany” - zapowiedział minister.

Czytaj: Dlaczego na rynku brakuje biopaliw lotniczych i jak z BDO radzi sobie rynek zbiórki UCO?

Ministerstwo sił zbrojnych ogłosiło natomiast zamówienia wojskowe o wartości 600 mln euro, co stanowi 5 proc. jego budżetu.

- Musimy zachować jak najwięcej miejsc pracy – zaznaczyła szefowa resortu Florence Parly, ogłaszając przyspieszenie zamówień na samoloty już w 2020 roku zamiast w kolejnych latach, co dotyczy w szczególności zamówień na trzy samoloty Airbus A330.

Plan wsparcia został uzgodniony z czterema czołowymi koncernami sektora: Airbusem, Dassaultem, Safranem i Thalesem.

Kryzys spowodowany pandemią okazją do przyspieszenia transformacji sektora

Z kolei minister ds. transformacji ekologicznej Elizabeth Borne podkreśliła, że rząd zagwarantuje zachęty do zakupu nowych, mniej emisyjnych samolotów, a kryzys spowodowany pandemią koronawirusa jest okazją do przyspieszenia transformacji ekologicznej sektora we Francji, który ma szansę stać się „najmniej emisyjny na świcie”.

Każda nowa generacja naszych samolotów emituje o 20-25 proc. mniej gazów cieplarnianych – podkreśliła Borne.

Państwo będzie żyrowało część kredytów dla sektora, aby linie lotnicze dokonywały odważniejszych zakupów i dostawały większe finansowanie od banków – zapewniła.

Mniejsze firmy i kooperanci otrzymają środki z funduszu wsparcia, który będzie współfinansowany przez duże koncerny lotnicze oraz państwowy bank inwestycyjny Bpifrance, co ma zapewnić płynność firmom z sektora.

Natomiast 1,5 mld euro przeznaczone zostanie na badania nad samolotem przyszłości o napędzie hybrydowym(1). Celem projektu jest stworzenie „samolotu o zerowej emisji” – przekazała Borne.

Rząd obiecał branży utrzymanie tzw. postojowego do końca roku oraz rekompensat od państwa dla zwalnianych pracowników. Według wstępnych szacunków zwolnienia mogą objąć od 30 do 40 tys. osób.

Z Paryża Katarzyna Stańko (PAP)

Przypisy

1/ Jak podaje dziennik Actu-Environnement, celem planu jest opracowanie samolotu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla już w 2035 r. zamiast 2050 r. Więcej informacji w artykule (jęz. francuski):
https://www.actu-environnement.com/ae/news/plan-aerien-filiere-aeronautique-decarbonation-35620.php4

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)Ponad 100 milionów euro na technologie wodorowe. 20 konkursów dla projektów B&R (29 lutego 2024)Koszt wojennych emisji GHG to prawie 10 mld dolarów. Klimatyczne konsekwencje inwazji (26 lutego 2024)W labiryncie plastiku. Biznes debatuje na Sustainable Industry Lab'24. (06 lutego 2024)Statki na niebie (23 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony