Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.09.2025 26 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Gliwice: Rozbudowa systemu zarządzania ruchem za 29,4 mln zł

   Powrót       25 kwietnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Poprawę płynności ruchu pojazdów w Gliwicach, zapewnienie pierwszeństwa przejazdu służbom ratowniczym czy zmniejszanie opóźnień autobusów komunikacji miejskiej umożliwia trwająca rozbudowa gliwickiego systemu zarządzania ruchem.

Przedsięwzięcie warte jest 29,4 mln zł. Miasto uzyskało 85 proc. unijnego dofinansowania w konkursie projektów dotyczących niskoemisyjnego transportu miejskiego - w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Działający inteligentny system sterowania ruchem (ITS) w miarę możliwości tworzy np. zieloną falę. W tym celu ponad 60 głównych skrzyżowań w mieście wyposażono w obrotowe kamery obserwujące ruch, a także kilka kamer do tzw. wideodetekcji, służącej liczeniu przejeżdżających pojazdów.

Autobus wyśledzisz w aplikacji

Wszystkie elementy systemu połączono światłowodami oraz bezprzewodowo z centrum sterowania ruchem, które powstało od podstaw w siedzibie zarządu dróg miejskich. Rozwiązanie początkowo umożliwiło m.in. nadanie priorytetu przejazdu przez skrzyżowania ze światłami 18 autobusom obsługującym linię A4, która zastąpiła zlikwidowane kilka lat temu tramwaje. Rozbudowa systemu pozwoliła dotąd m.in. nadać priorytet ok. 160 innym autobusom komunikacji publicznej, a także bezwzględny priorytet ok. 90 pojazdom uprzywilejowanym, policji, pogotowiu i straży pożarnej. Obsługujący gliwicki ITS Zarząd Dróg Miejskich wyposażył te pojazdy w specjalne nadajniki. W razie konieczności przepuszczenia służb ratowniczych system przełącza sygnalizacje na skrzyżowaniach w tryb, w którym wszyscy otrzymują sygnał czerwony; pojazd ratowniczy może wtedy bezpiecznie przejechać.

Podobnie działa rozwiązanie w komunikacji miejskiej. System wie, gdzie znajduje się dany autobus i decyduje np. o przydzieleniu mu dodatkowych sekund zielonego światła, co pozwala zmniejszać ew. opóźnienia. Pozycję autobusów można też podglądać w aplikacji, dostępnej m.in. poprzez stronę its.gliwice.eu.

Nowe funkcje

Ponadto w ramach obecnego unijnego projektu przewidziano rozbudowę części systemu wykorzystującej tablice zmiennej treści, na których pojawiają się m.in. informacje o objazdach, a także utworzenie punktów pomiaru ruchu, dostarczających danych o jego natężeniu w poszczególnych miejscach.

Inne założone nowe funkcje to rozszerzenie monitoringu ulic o automatyczne rozpoznawanie zdarzeń drogowych czy wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony