Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
25.11.2020 25 listopada 2020

Podsumowanie Global e-Mobility Forum 2020

   Powrót       20 listopada 2020       Transport   

Global e-Mobility Forum(1) to jedna z największych konferencji na świecie poświęcona elektromobilności. Udział w niej wzięło 52 prelegentów z 22 krajów, wysokich przedstawicieli UE, UN, UNFCCC, ministrów, przedstawicieli nauki i biznesu z całego świata. Jak rozwój elektromobilności widzą reprezentanci takich krajów, jak Wielka Brytania, Szwecja, Szwajcaria, Grecja, Portugalia, Czechy, Egipt i wielu innych?

UE na drodze do zerowej emisji

- We wrześniu bieżącego roku liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych w Europie po raz pierwszy przekroczyła liczbę rejestracji pojazdów z silnikiem Diesla. To bardzo ważny moment w historii motoryzacji, który dobitnie pokazuje, że elektromobilność to nie chwilowy trend. Badania wskazują, że w 2023 roku na światowych drogach będzie jeździło ok. 54 mln aut elektrycznych – mówił minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Elektromobilność stanowi podstawę realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. - Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. Żeby osiągnąć ten cel, 20 proc. floty samochodów osobowych i 1 proc. ciężarowych muszą stanowić pojazdy o zerowej emisji – powiedziała Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu.

Przedstawiciele rządów o elektromobilności

Dekada elektromobilności i rok 2020 jako katalizator pozytywnych zmian w zakresie korzystania z czystego transportu, a także Zielony Ład i planowana odbudowa gospodarcza po COVID-19 były głównym tematem Ministerialnego Round Table, który miał miejsce bezpośrednio po oficjalnym otwarciu wydarzenia.

Z jednej strony rosnąca świadomość społeczna, sprzyjająca przechodzeniu na czysty transport. Z drugiej – pandemia COVID-19, która przyniosła straty dla sektora motoryzacyjnego. Pytanie o plany i perspektywy na następną dekadę otworzyło pierwszą część debaty.

- Dwa lata temu, podczas COP24, Polska i Wielka Brytania uruchomiły inicjatywę Driving Change Together - Katowice Partnership for Electromobility. Cieszę się, że Polska kontynuuje wysiłki w tym zakresie i łączy kraje w działaniach na rzecz elektromobilności. Musimy zwiększyć nasze starania w zakresie przejścia do zeroemisyjnego transportu. Wielka Brytania jest gotowa. Wczoraj Boris Johnson ogłosił, że data odejścia od samochodów spalinowych będzie przyspieszona z 2040 do 2030 r. – stwierdził Nadim Zahawi, minister ds. biznesu i przemysłu Wielkiej Brytanii.

W Szwecji decyzje wobec branży motoryzacyjnej będą miały równie duże znaczenie dla środowiska. - W ciągu najbliższych 25 lat emisje z sektora transportu w naszym kraju mają zostać zredukowane do zera. W naszej ocenie, ważne jest stworzenie zrównoważonego przemysłu bateryjnego na poziomie całej UE – powiedział Emil Högberg, sekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.

- Ukraińska elektromobilność rozwija się bardzo dobrze. Oczekujemy, że w kolejnych latach na drogach przybędzie 50-60 tys. nowych pojazdów elektrycznych. Przykładamy szczególną wagę do rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, wdrożyliśmy m.in. dedykowany program w tym zakresie dla 20 miast – dodał Vladyslav Kryklii, minister infrastruktury Ukrainy.

Electric Mobility Roadmap 2022 to plan, który zakłada osiągnięcie 50% floty elektrycznej w 2022 roku w Szwajcarii. - Rozwijamy infrastrukturę szybkiego ładowania. Inwestujemy w mobilność wodorową w obszarze transportu ciężkiego. Dzisiaj Szwajcaria dołącza do inicjatywy Driving Change Together - Katowice Partnership for Electromobility – ujawnił Benoît Revaz, sekretarz stanu w Federalnym Urzędzie ds. Energii Szwajcarii. Podczas Global e-Mobility Forum 2020, oprócz Szwajcarii do inicjatywy Driving Change Together, zainicjowanej podczas COP 24 w Katowicach, dołączyły również Rumunia i Holandia.

Co po Covid-19?

Zielony Ład i planowane wsparcie odbudowy po pandemii kładą nacisk na elektromobilność w zakresie realizacji celów UE związanych z sektorem transportu. Minister Michał Kurtyka zwrócił się do przedstawicieli rządów Grecji, Portugalii i Czech z pytaniem, w jaki sposób planują wspierać zeroemisyjną transformację transportu w nadchodzących latach.

- Grecja postawiła sobie bardzo ambitne cele energetyczne i klimatyczne na nadchodzące lata i szczegółowe cele na kolejnych 10 lat w zakresie czystego transportu. W 2030 roku 30 proc. nowo rejestrowanych samochodów będzie musiało być wyposażonych w napęd elektryczny. Parę miesięcy temu w Grecji przyjęto po raz pierwszy ramy regulacyjne dotyczące elektromobilności – ujawniła Alexandra Sdoukou, sekretarz generalny w Ministerstwie Środowiska i Energii Grecji.

- Portugalia przyjęła ostatnio narodową strategię na rzecz wodoru, a dekarbonizacja transportu stanowi cel, który w przeważającej mierze przyczyni się do wykorzystania tego paliwa. Uzupełniającą rolę będzie pełnił transport oparty na biopaliwach – dodał João Pedro Matos Fernandes, minister środowiska i działań klimatycznych Portugalii.

- Republika Czech dąży do redukcji emisji w transporcie drogowym oraz do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych. W celu wsparcia realizacji tego planu korzystamy ze środków państwowych. Kluczowymi obszarami dofinansowania są transport publiczny oraz infrastruktura ładowania – podkreślił Edurad Muricky, wiceminister przemysłu i handlu Czech.

W ostatniej części debaty minister Michał Kurtyka podkreślił, że ekosystem elektromobilności jest otwarty na nowe modele biznesowe i zaangażowanie firm z krajów, które dotychczas nie traktowały rynku motoryzacyjnego jako centrum polityki gospodarczej. Minister zapytał przedstawicieli Egiptu, Andory i Palestyny, co mają do zaoferowania ekosystemie zeroemisyjnego transportu.

- Egipt przykłada wielką wagę do wdrażania zeroemisyjnych technologii w transporcie. W tym celu angażujemy się w różne partnerstwa. Widzimy sens w stopniowej transformacji, przebiegającej z wykorzystaniem wsparcia instytucjonalnego, mechanizmów finansowych i przy silnym ukierunkowaniu politycznym – powiedziała Yasmin Fouad, minister środowiska Egiptu.

- Andora to mały kraj. Nasza flota liczy 90 000 samochodów – to więcej niż wszystkich mieszkańców kraju, a z uwagi na brak lotniska turyści również przyjeżdżają wyłącznie samochodami. Andora zamierza rozwijać elektromobilność zasilaną czystą energią – dodał Jordi Gallardo Fernàndez, minister prezydencji, gospodarki i finansów Andory.

- Palestyna ostatnio wzmocniła wysiłki na rzecz kreowania polityki wspierającej rozwój elektromobilności. Na terenie całego kraju powstaje coraz więcej stacji ładowania – powiedział Jameel Mtour, przewodniczący Urzędu ds. Jakości Środowiska Palestyny.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, wiceprezydent The European Association for Electromobility (AVERE), zwracając się do uczestników Forum, odniósł się do obecnej sytuacji związanej z pandemią. - COVID-19 spowodował, że przez ostatnie miesiące świat bardzo się zmienił. Ale dobrą wiadomością jest to, że wbrew przeciwnościom losu możemy się spotkać w wersji online - powiedział. - Rozwój zeroemisyjnych technologii w transporcie jest kluczowy do realizacji celu, którym jest neutralność klimatyczna. Musimy wyznaczyć nowe kierunki dla administracji publicznej i całej branży, ale także rozwijać międzynarodową społeczność na rzecz elektromobilności. Dlatego stworzyliśmy Globalne Forum Elektromobilności – zaznaczył dyrektor Mazur.

Źródło: PSPA

Przypisy

1/ Początki Global e-Mobility Forum 2020 sięgają 2018 r., kiedy to podczas 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Katowicach podpisano Deklarację Driving Change Together Katowice Partnership for e-Mobility. Od 2019 r. wydarzenie odbywa się w formie corocznych forum. Tegoroczna edycja, zorganizowana przez Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych odbyła się w formule online.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Elektromobilność w Polsce. Stan gry (25 listopada 2020)Czy elektromobilność wrzuci wyższy bieg? Jest nowy projekt (23 listopada 2020)Redukcja emisji CO2 w sektorze transportu w Polsce w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu (12 listopada 2020)Rynek pracy e-mobility w potrzebie – inżynierowie poszukiwani (09 listopada 2020)EkoSfera – eksperckie debaty online już w przyszłym tygodniu (06 listopada 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony