Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
17.06.2021 17 czerwca 2021

Infrastruktura dla aut wodorowych możliwa w ciągu 10-20 lat

Popularność samochodów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi będzie zależna od tempa rozwoju infrastruktury umożliwiającej obsługę i tankowanie tego typu pojazdów - powiedział PAP przedstawiciel japońskiego koncernu Toyota Yoshikazu Tanaka.

   Powrót       20 października 2015       Transport   

- Naszym zadaniem, jako inżynierów, jest opracowanie dobrego samochodu. Jednak wpływ na jego popularność będzie miała infrastruktura i poziom jej rozwoju - tego typu pojazdy będą wymagać sieci specjalnych stacji, na których będzie można tankować wodór - podkreślił szef inżynierów pracujących nad samochodem wodorowym japońskiego producenta - modelem Mirai.

Tanaka przypomniał w rozmowie z PAP, że musiało minąć 15 lat od momentu wprowadzenia na rynek technologii samochodów hybrydowych, aby zaczęły one cieszyć się dużą popularnością wśród odbiorców - osiągając sprzedaż globalną 1 mln sztuk rocznie. Dlatego adaptacja na światowym rynku technologii wodorowej będzie również wymagać czasu - ocenił.

Popularność aut wodorowych będzie rosła

- Tak jak wcześniej zapowiadaliśmy, do 2020 roku planujemy rocznie sprzedawać 30 tys. samochodów wodorowych. (...) Jednak myślę, że stopniowo popularność tego rozwiązania będzie rosnąć, choć pewnie długo nie osiągnie poziomu sprzedaży hybryd - tłumaczył Tanaka. Szef inżynierów pracujących nad samochodem Mirai prognozuje, że odpowiednia infrastruktura dla pojazdów FCV może powstać w ciągu 10-20 lat.

Podczas rozmowy z PAP Tanaka przypomniał, że koncern rozpoczął pracę na rozwiązaniami wodorowymi w 1992 roku, od rozwijania projektu technologii ogniw paliwowych (FC).

Stacja tankowania wodoru także w Polsce

Toyota Mirai jest jednym z dwóch pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Swój model na rynek wprowadził też południowokoreański Hyundai - ix35 Fuel Cell. Do sprzedaży w Japonii Mirai trafił w grudniu 2014 roku, a od września 2015 jest także oferowany w Wielkiej Brytanii, Danii i Niemczech. W tych krajach powstają także stacje, na których można tankować wodór. Jak dowiedziała się wcześniej PAP są również plany, aby tego typu stacja powstała także w Polsce.

Producent informuje, że proces uzupełniania wodoru na stacji jest całkowicie bezpieczny. Dystrybutory wodoru wyposażone są w specjalną blokadę mechaniczną, która zabezpiecza przed nieprawidłowym podłączeniem urządzenia. Do tego przed tankowaniem specjalny system sprawdza, czy między dystrybutorem a zbiornikiem pojazdu nie występuje nieszczelność. W przypadku wykrycia zagrożenia, proces zostaje wstrzymany.

Podczas samego tankowania czujniki dystrybutora analizują tempo pompowania wodoru, aby nie dopuścić do przegrzania - informacje między urządzeniem a zbiornikiem auta są na bieżąco wymieniane za pomocą podczerwieni. Do chwili zakończenia procesu uzupełniania wodoru i odłączenia dystrybutora samochód jest elektronicznie zablokowany i niemożliwe jest przypadkowe włączenie silnika - zapewnia Toyota.

Wodór z odpadów i energii odnawialnej

Wodór można pozyskiwać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych i rolniczych czy gazu ziemnego. Do jego produkcji nadaje się też energia wodna, słoneczna oraz wiatrowa. Energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza samochód na wodór, jest produkowana w ogniwach paliwowych zamontowanych wewnątrz auta. Produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda destylowana.

Producent zwraca uwagę, że samochody FCV nie emitują żadnych szkodliwych substancji.

Z Hamburga Łukasz Marciniak (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)Trwa konkurs na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd (06 maja 2021)Metropolia zainteresowana nowymi rządowymi dotacjami do zeroemisyjnych autobusów (24 września 2020)Minister Kurtyka: do samorządów trafi 1,3 mld zł na zeroemisyjne autobusy (23 września 2020)Kolej Plus z podpisem Prezydenta. Budżet programu to ponad 6,5 mld zł (05 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony