Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.07.2021 29 lipca 2021

Powstanie 9 kolejnych Innowacyjnych Dworców Systemowych

   Powrót       27 sierpnia 2019       Transport   

26 sierpnia 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez PKP SA umowy na projekt i budowę dziewięciu Innowacyjnych Dworców Systemowych w miejscowościach położonych w województwach: mazowieckim, podlaskim i wielkopolskim. Nowe dworce zostaną wybudowane na stacjach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Garwolin, Łaskarzew Przystanek, Kornelin, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków i Nowy Tomyśl.

Innowacyjne Dworce Systemowe to projekt, który pozwala na poprawę komfortu podróżnych w mniejszych miejscowościach. Jest on częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego do 2023 roku w całej Polsce zostanie przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych. W szczególności, jako mieszkańca Mazowsza, cieszy mnie to, że w ramach kontraktu na projekt i budowę 9 IDS-ów, aż pięć z nich powstanie na terenie województwa mazowieckiego – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP SA, zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich, nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb.

Dworce powstaną w dwóch wersjach, tzw. IDS-A (Racibory, Wasilków, Zdrody Nowe) i IDS-B (pozostałe lokalizacje). Pierwsze z nich to niewielkie dworce o powierzchni użytkowej około 29 m kw., na których pasażerowie będą mogli skorzystać z ogrzewanej wiaty oraz kompleksu toalet dostosowanego również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pod wiatą znajdą się siedziska dla podróżnych oraz stojaki na rowery. W miejscowościach, gdzie ruch podróżnych jest większy, zostaną wybudowane IDS-y w rozszerzonej formule o powierzchni około 72 m kw. Nowy dworzec tego typu będzie się składał z klimatyzowanej poczekalni, toalet oraz pomieszczenia kasy biletowej i niewielkiej przestrzeni komercyjnej.

Odzysk deszczówki, panele fotowoltaiczne i pompy ciepła

W IDS-ach zostaną zamontowane nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej, bezpieczeństwa (monitoring wizyjny, kontrola dostępu, system włamania i napadu) oraz automatyki oświetlenia. Dworce te będą również w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (ścieżki prowadzące, tablice dotykowe, brak barier architektonicznych). IDS-y to nie tylko nowe budynki dworców, ale również obiekty, w których zostaną zastosowane rozwiązania proekologiczne. Zostaną w nich zamontowane systemy do odzysku wody opadowej oraz wody szarej, która po oczyszczeniu będzie używana do podlewania roślin oraz spłukiwania toalet. Na nowych dworcach zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie, a energia elektryczna będzie pozyskiwana częściowo z paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych na dachu budynku. Do ogrzewania dworców zostaną zastosowane pompy ciepła pobierające energię skumulowaną w gruncie.

Wykonawca, z którym została podpisana umowa, zrealizuje zadanie w formule „projektuj i buduj”, przy wykorzystaniu projektu typowego dworca IDS, opracowanego przez PKP SA. Pozostałe do wykonania prace projektowe dla poszczególnych lokalizacji powinny zakończyć się w połowie 2020 roku, wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych. Planowany termin otwarcia IDS-ów to przełom 2020 i 2021 roku. Łączny koszt inwestycji to 39,6 mln zł. Będzie ona realizowana z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: MI

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Czy Program FEnIKS – w zaproponowanym kształcie - stanie się trampoliną do zielonej transformacji? (29 lipca 2021)Zielone dachy - inicjatywa wiedeńska i dofinasowania w Polsce (28 lipca 2021)NFOŚiGW będzie udzielał dopłat do leasingu elektryków (28 lipca 2021)Wsparcie na budowę biogazowni rolniczych i małych elektrowni wodnych (27 lipca 2021)1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy w drugim naborze programu „Zielony Transport Publiczny” (26 lipca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony