
Inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych wykonano ją zgodnie z metodyką Global Protocol for Community-Scale Greenhouse Gas Inventories (GPC), na podstawowym poziomie raportowania (BASIC), obejmującym emisje związane z wykorzystaniem paliw kopalnych oraz przetwarzaniem odpadów.
Inwentaryzacja obejmuje następujące sektory: energia stacjonarna, transport oraz odpady, w tym odpady komunalne i przemysłowe oraz ścieki komunalne, bytowe i przemysłowe. Każdy z sektorów jest rozpatrywany w trzech zakresach, w zależności od miejsca powstawania emisji.
Szereg danych i dwie ramy prezentowania wyników
Podczas prezentacji wyników wymagane jest zastosowanie dwóch podejść/ram: według działalności miasta („City-induced framework”) oraz według zakresów („Scopes framework”). W opracowaniu, podczas szacowania, wykorzystano dane pochodzące bezpośrednio od różnych podmiotów prowadzących działalność na terenie Krakowa oraz inne dane, np. krajowe wskaźniki emisji, GUS, wskaźnik emisji CO2 dla transportu kolejowego.
W Krakowie sektor Energia stacjonarna ma największy udział w sumarycznej emisji dla podejścia według działalności miasta, osiągając 89,8% w 2023 roku. Udział sektora Transport w sumarycznej emisji wzrósł od 6,2% do 9,9%. Z kolei emisje z sektora Odpady w każdym roku nie przekroczyły 1%, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że emisje ze spalania odpadów komunalnych są uwzględniane w sektorze Energia stacjonarna.
W przypadku podejścia według zakresów (rys. 1.) suma emisji z zakresu 1 jest obecnie na porównywalnym poziomie do sumy emisji z zakresu 2. Emisja z zakresu 1 (terytorialnego) jest efektem przede wszystkim spalania paliw kopalnych. Za ponad połowę odpowiada produkcja energii cieplnej i elektrycznej, dostarczanych do systemów sieciowych. W zakresie 2 i 3 sektor Energia stacjonarna generuje aż ok. 97% emisji w całym analizowanym okresie.
Transport
W ramach inwentaryzacji z sektora Transport uwzględniony został transport drogowy, szynowy, wodny, lotnictwo krajowe oraz off-road. Do obliczeń wykorzystano szereg danych m.in. od jednostek pełniących funkcję organizatora transportu zbiorowego, z pracy eksploatacyjnej pociągów, w zakresie zużycia różnych rodzajów paliw oraz z Krakowskiego Modelu Ruchu, będącego komputerowym, matematycznym algorytmem obliczeniowym odwzorowującym sieć transportową Miasta. Zgodnie z wynikami uzyskanymi dla 2023 roku, najwyższa emisja z sektora transportu, podobnie jak w latach poprzednich, występowała w podsystemie transportu drogowego. Szczególnie wysoka wartość emisji występuje dla samochodów osobowych, która stanowi 49% całej emisji z tego sektora. Wyniki za rok 2023 porównywalne są do wyników z lat poprzednich, jedynie dla transportu drogowego występuje nieznaczna tendencja wzrostowa. Najmniejszy odsetek emisji w tym sektorze niezmiennie stanowi transport lotniczy, z powodu nieuwzględniania ruchu lotniczego związanego z portem lotniczym Kraków Balice oraz transport wodny.
Zaobserwowany wzrost emisji w poszczególnych latach, w przypadku samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, spowodowany jest wzrostem liczby ludności, przekładającym się na zwiększającą się konieczność przemieszczania. Czynnikiem wpływającym na spadek emisji jest unowocześnienie floty pojazdów, co obserwuje się w przypadku autobusowej komunikacji zbiorowej.
Odpady komunalne
Sektor odpadów komunalnych odgrywa istotną rolę w inwentaryzacji, ponieważ procesy związane z zarządzaniem odpadami generują emisje gazów cieplarnianych na różnych etapach. Kluczowe źródła emisji obejmują składowiska odpadów, przetwarzanie odpadów biologicznych, a także transport i spalanie odpadów. Do oszacowania emisji wykorzystano informacje dotyczące ilości, miejsca i sposobu przetwarzania odpadów, w przypadku części odpadów kuchennych wykorzystano dane pozyskane od zarządcy instalacji, a także dane z badania monitoringowego gazu składowiskowego. Składowisko Barycz zostało wyposażone w system do zbierania i przetwarzania biogazu (w tym metanu), który umożliwia przetworzenie go na energię elektryczną oraz cieplną (kogeneracja). Powstały na składowisku biogaz jest w całości wykorzystywany i nie powoduje znaczących emisji do środowiska.
Zwiększenie przepustowości Kompostowni Barycz, a tym samym wzrost ilości odpadów poddanych biologicznemu przetworzeniu, przełożyło się na wzrost emisji. W 2023 roku emisja z biologicznego przetwarzania odpadów o kodach 20 01 08 oraz 20 02 01 wytworzonych w Krakowie, ale przetworzonych poza granicami Krakowa, zwiększyła się w stosunku do 2022 roku. Emisja z pozostałych procesów przetwarzania odpadów jest znikoma. Inwentaryzacja tego sektora wymaga uwzględnienia różnorodnych czynników, takich jak rodzaj i ilość odpadów, technologie ich przetwarzania oraz lokalne strategie zarządzania. Dobrze zarządzany system gospodarki odpadami, promujący recykling, zagospodarowanie odpadów w niskoemisyjnych instalacjach, odzysk materiałowy i redukcję wytwarzanych odpadów, może znacząco ograniczyć emisje oraz przyczynić się do realizacji celów klimatycznych.
Ścieki
W zakresie ścieków, emisja CH4 i N2O pochodzi ze ścieków komunalnych, bytowych (systemy indywidualne) i przemysłowych, generowanych i odprowadzanych do środowiska na terenie Krakowa, a także ze ścieków komunalnych, generowanych poza miastem w gminach ościennych i odprowadzanych do środowiska na terenie Krakowa. Zbieranie i oczyszczanie ścieków jest realizowane w ramach komunalnego systemu kanalizacyjnego miasta. Do oszacowania emisji ze ścieków komunalnych, bytowych i przemysłowych wykorzystano dane GUS oraz informacje zawarte w sprawozdaniach z realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
Największy udział emisji CH4 i N2O ze ścieków w ekwiwalencie CO2, tj. 52,4% w 2023 roku, pochodził ze ścieków komunalnych wytwarzanych i oczyszczanych w mieście. Z kolei emisja ze ścieków bytowych gromadzonych w zbiornikach na nieczystości ciekłe lub oczyszczanych w przydomowych oczyszczalniach ścieków stanowiła w 2023 roku 43,6% całkowitej emisji CO2e. Emisja ze ścieków wytwarzanych poza miastem i oczyszczanych w Krakowie kształtowała się na poziomie 4% emisji CO2e, zaś emisja ze ścieków przemysłowych generowanych w mieście była na marginalnym, pomijalnym poziomie. Na wartości emisji z tego sektora zasadnicze znaczenie, obok ogólnej liczby mieszkańców Krakowa, ma liczba ludności korzystającej z komunalnych oczyszczalni ścieków oraz liczba ludności korzystającej z systemów indywidualnych.
Energia Stacjonarna
Emisje z sektora Energia Stacjonarna wynikają głównie ze spalania paliw kopalnych oraz z emisji generowanych w procesie produkcji, przesyłu i użytkowania użytecznych form energii, takich jak: energia elektryczna, ciepło czy para technologiczna. Dominującym gazem cieplarnianym emitowanym w tym sektorze jest dwutlenek węgla (CO₂), natomiast metan (CH₄) i podtlenek azotu (N₂O) stanowią jedynie niewielki ułamek emisji. W Krakowie sektor ten miał kluczowy udział w całkowitej emisji gazów cieplarnianych, osiągając 89,8% w 2023 roku. Pomimo dominującej roli w bilansie emisji, to właśnie w tym sektorze odnotowano największą redukcję emisji o ponad 40% w latach 2018–2023. Tak znacząca poprawa była rezultatem wdrożenia szeregu zaawansowanych zmian technologicznych w kombinacie metalurgicznym ArcelorMittal Poland S.A., a dokładniej z wyłączeniem części surowcowej. Dodatkowym czynnikiem była modernizacja systemów energetycznych, w tym przejście elektrociepłowni należącej do TAMEH POLSKA Sp. z o.o. z paliwa węglowego na bardziej ekologiczny gaz ziemny.
- Transformacja sektora Energia Stacjonarna w Krakowie doskonale odzwierciedla globalne tendencje w kierunku dekarbonizacji oraz poprawy efektywności energetycznej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i zmianie struktury paliwowej udało się znacząco zredukować emisje. To pokazuje, jak duży potencjał mają dalsze działania w tym obszarze – podkreśla Agata Świeczka, Doradczyni ds. Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Krakowa.
Czytaj: Bez danych nie podejmuje się decyzji. Dokąd zmierza Kraków?
Zwiększenie świadomości ekologicznej oraz zmiana nawyków transportowych mieszkańców Krakowa, takich jak: częstsze wybieranie transportu zbiorowego, rowerowego czy korzystanie z transportu niskoemisyjnego, odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu jego negatywnego wpływu na środowisko. Równolegle, wprowadzanie nowoczesnych i efektywnych systemów gospodarki odpadami, w tym segregacji u źródła, recyklingu, kompostowania oraz ograniczania ilości odpadów poprzez promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym, może znacząco przyczynić się do dalszego zmniejszania emisji gazów cieplarnianych.
Tak zintegrowane działania wspierają realizację ambitnych celów klimatycznych Krakowa, przybliżając Miasto do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
