Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

KE proponuje specjalne rozwiązania dla lotnictwa, by złagodzić skutki epidemii koronawirusa dla środowiska

a+a-    Powrót       12 marca 2020       Transport   

Epidemia COVID-19 ma duży wpływ na międzynarodowe i europejskie lotnictwo. Sytuacja pogarsza się codziennie. W najbliższych tygodniach spodziewany jest dalszy spadek ruchu lotniczego. Aby złagodzić skutki epidemii, Komisja Europejska opracuje specjalne przepisy, aby tymczasowo zwolnić linie lotnicze z unijnych obowiązków w zakresie wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie (patrz ramka po prawej).

Linie lotnicze obowiązuje zasada „wykorzystaj lub strać”

Przydział czasu na start lub lądowanie to prawo statku powietrznego do startu lub lądowania w porcie lotniczym o dużym natężeniu ruchu o określonej porze. Zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty linie lotnicze obowiązuje zasada „wykorzystaj lub strać”, więc jeśli nie wykorzystają 80 proc. swoich przydziałów czasu na start lub lądowanie, utracą prawo do przydziału czasu na start lub lądowanie w kolejnych okresach.

Zmniejszenie presji na linie lotnicze

Środek ten przyniesie korzyści zarówno europejskim przedsiębiorstwom tego sektora, jak i środowisku naturalnemu. Zmniejsza presję odczuwaną przez cały sektor lotniczy, a w szczególności przez mniejsze linie lotnicze. Ogranicza on również emisje, ponieważ zapobiega tzw. „pustym przelotom”, w ramach których linie lotnicze realizują loty niemal bez pasażerów, aby zachować swoje przydziały czasu na start lub lądowanie.

Czytaj: Copernicus: poprawa jakości powietrza w Chinach "skutkiem ubocznym" epidemii koronawirusa

- Ten środek przejściowy pozwoli liniom lotniczym na dostosowanie swoich zdolności przewozowych w związku ze spadkiem popytu spowodowanym wystąpieniem epidemii. Bez tego środka linie lotnicze musiałyby nadal obsługiwać loty, nawet jeśli są one w dużej mierze puste, żeby nie utracić bieżących przydziałów czasu na start lub lądowanie w unijnych portach lotniczych. Takie puste przeloty miałyby negatywny wpływ zarówno na gospodarkę, jak i na środowisko. Z uwagi na pilny charakter sprawy Komisja przedstawi we właściwym czasie wniosek ustawodawczy i wzywa Parlament Europejski i Radę do szybkiego przyjęcia tego środka w procedurze współdecyzji - powiedziała komisarz ds. transportu Adina Vălean.

Co dalej?

Komisja przyjmie wkrótce wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych UE. Zmiana ta musi następnie zostać zatwierdzona przez Parlament Europejski i Radę UE.

Źródło: KE

Czytaj: Koalicja BHP podpowiada: koronawirus w branży odpadowej – jak się przed nim chronić?

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

UE chce uczestniczyć w mechanizmie CORSIA od 2021 r. (30 czerwca 2020)Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa (10 czerwca 2020)Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji (06 marca 2020)Dlaczego na rynku brakuje biopaliw lotniczych i jak z BDO radzi sobie rynek zbiórki UCO? (06 marca 2020)Czas przejść na internetowy detox (18 lipca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony