Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.09.2025 26 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Katowice: Centrum Przesiadkowe „Sądowa” otwarte

   Powrót       02 października 2020       Planowanie przestrzenne   

Nowoczesny budynek dworca wyposażony w kasy biletowe, poczekalnie, lokale usługowe oraz pomieszczenia dla kierowców i obsługi technicznej. Ponadto nowe przystanki, zadaszone perony, parking samochodowy na 50 miejsc postojowych i parking rowerowy. Tak wygląda Centrum Przesiadkowe „Sądowa” w Katowicach, z którego mogą już korzystać podróżni.

- Centrum Przesiadkowe „Sądowa” jest doskonałym przykładem komplementarności prowadzonych działań. Jest to jeden z czterech węzłów wchodzących w skład Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych w Katowicach. Węzły usytuowane w różnych częściach miasta umożliwią przesiadki między różnymi środkami transportu: autobusem, tramwajem, pociągiem oraz komunikacją indywidualną – mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Projekt o wartości całkowitej 65,8 miliona złotych otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 43 milionów złotych.

O ważnej roli przemyślanych węzłów przesiadkowych w systemie transportowym miasta mówili eksperci podczas panelu dyskusyjnego pt. Zintegrowana mobilność lokalna, który odbył się w ramach Międzynarodowej Konferencji EcoMiasto 2020. Relacja z debaty tutaj.

Śląsk stawia na transport publiczny

Śląsk, w tym miasto Katowice, szeroko wykorzystuje wsparcie w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość inwestycji w transport publiczny w ramach ZIT Subregionu Centralnego województwa śląskiego to 1,7 miliarda złotych, z czego dofinansowanie UE z POIiŚ to 895 milionów złotych.

Województwo śląskie skorzystało również ze środków w ramach konkursu POiIŚ na zakup autobusów elektrycznych. Dofinansowanie w wysokości 56,6 miliona złotych otrzymały Gliwice i Sosnowiec, które kupią łącznie 24 nowe elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą ładowania.

Wsparcie transportu publicznego w ramach POIiŚ

Transport publiczny zajmuje trzecie miejsce pod względem przyznanego przez Komisję Europejską dofinansowania z POIiŚ (po sektorze drogowym i kolejowym). Łączna wartość wsparcia wynosi około 10 miliardów złotych.

Dofinansowanie otrzymały projekty mające na celu zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w miastach i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Są to inwestycje o charakterze infrastrukturalnym, jak na przykład budowa i modernizacja sieci tramwajowych, elementy sieci energetycznych, zaplecza techniczne, centra przesiadkowe, elementy wyposażenia dróg i ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego i pasażerów oraz polegające na zakupie taboru (tramwaje, autobusy).

Źródło: MFiPR

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)Od 2026 r. tylko zeroemisyjne autobusy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (23 października 2024)2 tys. zgonów mniej dzięki redukcji zanieczyszczeń powietrza w samej Warszawie? Rekomendacje HEAL (08 października 2024)Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL (05 lipca 2024)Inwestycje w niebiesko-zieloną infrastrukturę polskich miast z dofinansowaniem 136,2 mln zł. FEPW (10 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony