Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Kraków na dwóch kółkach

W wielu polskich miastach rozpoczyna się sezon rowerowy, uruchamiane są m.in. wypożyczalnie rowerów miejskich. Jednym z takich miast jest Kraków, który dzięki przyjaznym rowerzystom inicjatywom podnosi swoje notowania w rankingu „Rower w mieście”.

   Powrót       10 kwietnia 2015       Planowanie przestrzenne   

W bieżącym sezonie mieszkańcy Krakowa rozpoczęli już korzystanie z wypożyczalni rowerów miejskich. Mają do dyspozycji 300 pojazdów i 34 stacje należące do systemu, w których można wypożyczać i zwracać te jednoślady.

Użytecznym przewodnikiem dla rowerzystów w tym mieście jest strona internetowa krakowskiego ZIKiT(1), na której znajdują się dane o infrastrukturze rowerowej, filmiki instruktażowe na temat zasad bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście czy projekty inwestycji, które mieszkańcy mogą oceniać pod kątem komunikacji rowerowej. Na terenie miasta znajdują się również samoobsługowe stacje naprawcze.

Edukacja rowerowa

Cykloedukacja to cykl filmów stworzony przy współpracy ze stowarzyszeniem Kraków Miastem Rowerów. Dzięki nim rowerzyści mogą np. dowiedzieć się, jak należy poruszać się tzw. kontrapasami, czyli pasami wydzielonymi na jezdni dla rowerów. Kontrapasy istnieją w Krakowie już od 10 lat. Inny film przypomina np. o tym, że jazda chodnikiem jest legalna tylko wzdłuż jezdni, na której prędkość dopuszczalna przekracza 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości.

Na stronie internetowej można znaleźć także tzw. daroplan, czyli Darmowy Rowerowy Plan Krakowa. Pozwala on, w oparciu o infrastrukturę rowerową i sugerowane trasy w ruchu ogólnym, zaplanować trasę dojazdu rowerem do celu.

Obywatelskie audyty rowerowe

Każda inwestycja w Krakowie od kilku lat wymaga uzyskania tzw. audytu rowerowego. W audycie sprawdza się, czy połączenie inwestycji z drogami publicznymi na terenie Krakowa jest zgodne ze standardami rowerowymi obowiązującymi w mieście. W audytach mogą brać udział także mieszkańcy Krakowa (informacje o wszystkich inwestycjach pojawiają się sukcesywnie na wspomnianej stronie).

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie wyszedł też z inicjatywą dobrowolnych audytów rowerowych, w ramach których projektant może skonsultować swoje założenia z tzw. krakowskim oficerem rowerowym. Oficer rowerowy to etat stworzony w ZIKiT w połowie 2013 r. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest pomoc w kształtowaniu polityki rowerowej miasta oraz w rozwijaniu zrównoważonego transportu.

Osiedle Fajny Dom wzbogaci się po takich konsultacjach z oficerem rowerowym nie tylko o przewidywane wcześniej zewnętrzne, kryte miejsca postojowe dla rowerów, ale również - kosztem miejsc dla samochodów - o miejsca dla rowerów w parkingach podziemnych.

W rankingu miast przyjaznych rowerzystom przygotowywanym corocznie przez magazyn turystyki rowerowej "Rowertour", Kraków znalazł się w 2014 r. na 11. miejscu. Na 41 ocenianych miast w czołówce uplasowały się kolejno Gdańsk, Wrocław i Toruń.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Strona internetowa krakowskiego ZIKiT:
http://rowery.zikit.pl/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)KPEiK zakłada 17,7% OZE w transporcie w 2030 r. Jaką rolę odegrają tu biopaliwa? (18 września 2024)Metrorower na pełnych obrotach. Od 1 sierpnia 31 gmin GZM z 7 tys. rowerów (02 sierpnia 2024)Z dostawczaka na rower elektryczny. Nowa forma dostarczania towarów we Wrocławiu (19 lipca 2024)300 mln zł na rowery elektryczne. NFOŚiGW prowadzi konsultacje nowego programu (04 lipca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony