Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Kraków zakupi kolejne ekologiczne autobusy

   Powrót       11 grudnia 2015       Planowanie przestrzenne   

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) ogłosiło przetarg na zakup 12 przegubowych autobusów z napędem hybrydowym. W ostatnim czasie przewoźnik wybrał dostawcę czterech innych ekologicznych pojazdów – o napędzie elektrycznym.

Jak poinformował w czwartek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, obecnie krakowski przewoźnik chce kupić 12 pojazdów przegubowych o długości ok. 18 metrów z napędem hybrydowym (z silnikiem spalinowym spełniającym normy emisji Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym). Autobusy mają zostać dostarczone w siedem miesięcy po podpisaniu umowy ze zwycięzcą przetargu.

To już kolejny taki zakup

Obecny przetarg to kolejny zakup ekologicznych pojazdów do obsługi przewozów zbiorowych w Krakowie. W październiku MPK wybrało cztery autobusy elektryczne wyprodukowane przez polską firmę Solaris Bus&Coach SA. Zostaną one skierowane do obsługi linii przebiegających przez centrum miasta.

Jak przypomniał Gancarczyk, MPK realizuje program, w ramach którego kupi w sumie 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie Krakowskiej Karty Miejskiej. Wymiana taboru ma zwiększyć udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej.

Inwestycja jest finansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020 (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne).

Poprzednie dwa przetargi dotyczyły zakupu 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m oraz 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m. Każdy z tych pojazdów będzie wyposażony w ekologiczny silnik, spełniający normy emisji spalin Euro 6.

Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest jeszcze 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym 3 przegubowe o długości ok. 18 m oraz 17 standardowych o długości ok. 12 m).

Cały projekt ma się zakończyć w 2017 r. Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe.

Obecnie miejską komunikację w Krakowie obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis. Ich autobusy pokonują rocznie ok. 36 mln kilometrów. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie? (28 marca 2022)Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)Trwa konkurs na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd (06 maja 2021)Metropolia zainteresowana nowymi rządowymi dotacjami do zeroemisyjnych autobusów (24 września 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony