Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.10.2021 23 października 2021

Jak przepisy o minimalnej mocy przyłączeniowej wpłyną na cenę mieszkań? MKiŚ odpowiada

Wzrost kosztu mocy przyłączeniowej w niewielkim stopniu wpłynie na cenę mieszkań. Dla bloku ze 100 mieszkaniami i 50 punktami ładowania "elektryków" wzrost ceny jednego mieszkania wyniesie ok. 114 zł - podkreśla resort klimatu i środowiska.

   Powrót       16 sierpnia 2021       Budownictwo   

Pod koniec lipca Polski Związek Firm Deweloperskich informował, że nowe przepisy ws. ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej na potrzeby rozwoju elektromobilności wpłyną na ceny mieszkań. Związek wskazał m.in., że wiązać się to będzie z większymi inwestycjami w niezbędną infrastrukturę energetyczną.

Chodzi o majowe rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej na potrzeby rozwoju elektromobilności. Jego celem jest przede wszystkim rozwój infrastruktury ładowania dla samochodów elektrycznych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem użyteczności publicznej usytuowanym w gminie, stanowi iloczyn 20 proc. liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.

W przypadku budynków wielolokalowych ten iloczyn rośnie do 50 proc. liczby wszystkich stanowisk postojowych.

Czytaj też: Jaką moc powinny mieć gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych?

PZFD zaproponował, aby wymóg dot. mocy przyłączeniowej w budynkach był realizowany w łagodniejszej formie tj. poprzez oświadczenie właściwego operatora energii elektrycznej o możliwości zapewnienia odpowiedniej mocy przyłączeniowej. Związek chciałby również, aby wyznaczyć minimalną moc przyłączeniową na przestrzeni najbliższych lat, adekwatnie do obecnego i planowanego stanu elektromobilności w Polsce.

Resort klimatu i środowiska podkreślił w odpowiedzi przesłanej PAP, że rozporządzenie to było przedmiotem bardzo długich konsultacji, w ramach których liczne podmioty branżowe przekazywały swoje stanowisko. - Zatem ostateczny kształt przepisów jest uzgodniony z sektorem deweloperów - podkreślono.

Czytaj też: Gdańskie ulice w stylu slow

O ile wzrośnie koszt?

Ministerstwo dodało ponadto, że zgodnie z oceną skutków regulacji, wejście w życie rozporządzenia nie wpływa znacząco na ceny mieszkań. - Wzrost kosztu za przyłączenie dla bloku mieszkalnego (100 mieszkań i 100 miejsc postojowych), uwzględniający możliwość zainstalowania 50 punktów ładowania o mocy 3,7 kW (przy uwzględnieniu ceny netto dla przyłączeń 61,6 zł/kW) wyniesie ok. 11,4 tys. zł netto, czyli cena jednego mieszkania zwiększy się o ok. 114 zł netto - zaznaczono.

Czytaj też: Wyzwanie dla elektromobliności? Wykreowanie sprawnego recyklingu baterii

Zwrócono ponadto uwagę, że obecnie średnia cena m kwadratowego mieszkania wynosi co najmniej kilka tysięcy złotych. - Zaprezentowane w OSR wyliczenia nie były w żaden sposób kwestionowane na etapie procesu legislacyjnego - dodano.

Ministerstwo zapewniło, że jest otwarte na dokonanie zmian w rozporządzeniu, tak by było ono realnym instrumentem rozwoju elektromobilności i nie powodowało istotnych wzrostów cen mieszkań. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW przekaże miliard zł na linie energetyczne i stacje transformatorowe (22 października 2021)Wiceprezes NFOŚiGW: dodatkowe 200 mln zł w programie dopłat "Mój elektryk" (11 października 2021)Wyznaczono operatorów i dostawców usług na ogólnodostępnych stacjach ładowania w Warszawie i 5 innych miastach (08 października 2021)PSPA: nowelizacja ustawy o elektromobilności szansą na strefy czystego transportu w Polsce (07 października 2021)Mobilność jako usługa. Trend, który zmniejszy wpływ transportu na środowisko (01 października 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony