
Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i energetykę 2014–2020 nakazują państwom członkowskim uwzględnić w projektowanych przez nich programach pomocowych możliwość kumulacji tej pomocy oraz stworzenie mechanizmów przeciwdziałających występowaniu nadwsparcia. Celem ma być bowiem kierowanie środków finansowych wyłącznie tam, gdzie są one niezbędne. Delegację do wydania aktu wykonawczego w tym zakresie zawiera art. 39 ust. 7 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Wytwórcy sami obliczą poziom wsparcia
Ustawa zawiera wyłącznie ogólne wytyczne w kwestii pomocy publicznej, które wymagają konkretyzacji na poziomie aktów wykonawczych. O znaczeniu rozporządzeń dla stosowania ustawy pisaliśmy tutaj. W związku z powyższym, paragraf 1 projektu rozporządzenia(1) zawiera wzór matematyczny, który umożliwi wytwórcom samodzielne obliczenie dopuszczalnego poziomu pomocy publicznej możliwego przez nich do uzyskania w ciągu piętnastu lat.
Zgodnie ze wzorem na łączną wartość pomocy publicznej dla wytwórcy składają się: 1) różnica między przychodami ze sprzedaży energii a wartością tej samej ilości energii ustaloną według średniej ceny sprzedaży na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale ogłoszonej przez prezesa URE, 2) przychody uzyskane ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia, 3) ulgi i zwolnienia w podatkach i opłatach oraz 4) inna pomoc o charakterze inwestycyjnym, bez względu na formę jej udzielenia, przeznaczona na budowę lub przebudowę instalacji OZE.
Komu potrzebne jest rozporządzenie?
Określona w rozporządzeniu metoda weryfikacji poziomu uzyskiwanej pomocy ma przede wszystkim znaczenie z punktu widzenia możliwości przystępowania do aukcji. W Ocenie Skutków Regulacji wnioskodawcy wskazują jednak, że regulacja leży także w interesie odbiorców energii finansujących rozwój OZE. Mechanizm ma zatem nie tylko ułatwić wytwórcom ocenę szansy uzyskania wsparcia, ale także pomóc w jego ostatecznej alokacji.
Meritum raczej bez zmian
W paragrafie 2 projektu rozporządzenia wskazano, że wejdzie ono w życie 1 stycznia 2016 r. Przewidziany w rozporządzeniu wzór stanowi w istocie konkretyzację określonych w ustawie składników pomocy publicznej i nie powinien wzbudzić w trakcie konsultacji większych emocji. Można zatem przewidywać, że zostanie stosunkowo szybko zaakceptowany i przyjęty.

Dziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowego sposobu obliczania łącznej wartości pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej z OZEhttps://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/1255-Wzor-wartosc-pomocy-publicznej-energia-z-OZE.pdf