Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Nowoczesny zakład recyklingu opon w Pomorskiem

   Powrót       02 września 2015       Odpady   

Do 30 tys. ton opon rocznie może przerabiać zakład recyklingu opon i wyrobów gumowych Gumeko, który został uroczyście otwarty w środę w Rożentalu w gminie Pelplin (Pomorskie). Jest to największy i najbardziej nowoczesny w Polsce północnej tego typu zakład.

Budowa zakładu trwała około dwóch lat. Koszt realizacji projektu to ok. 25 mln zł, z czego ok. 10 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt jako inwestycja w innowacyjne przedsięwzięcia jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Prezes Gumeko Sp. z o.o. Maciej Walder przekonuje, że zakład jest najnowocześniejszym tego typu zakładem recyklingu opon i wyrobów gumowych na terenie Polski; pod względem wielkości przerobu należy do największych w kraju. Zakład znajduje się na terenie o powierzchni ok. 2,5 ha w gminie Pelplin (Pomorskie). Docelowo ma zatrudniać ok. 30 osób.

Nie będzie procesów chemicznych ani szkodliwych emisji

Walder zapewnił, że w zakładzie nie będą się odbywać "żadne procesy chemiczne i nie będzie wytwarzał on szkodliwych emisji do atmosfery". - Cały proces technologiczny będzie procesem mechanicznym polegającym na podzieleniu opony na poszczególne jej trzy składniki (stal, włókna i guma) oraz na krojeniu i wygniataniu - tłumaczył. Dodał, że w produkcji zakładu nie będą też powstawać odpady technologiczne, ponieważ zużyte opony przeznaczone do recyklingu będą w całości wykorzystane.

Jak wyjaśnił, opona składa się ze stali (w ok. 15 proc.), włókien (ok. 25 proc.) i gumy (ok. 60 proc.). Odzyskana stal będzie przekazywana do hut, włókna będą przekazane zakładom produkującym wysokoenergetyczny materiał do palenia w piecach, natomiast z gumy powstanie granulat.

Granulat do budowy różnych nawierzchni

Guma z opon odzyskana w postaci granulatu o trzech wymiarach będzie wykorzystywana do budowy i produkcji np. nawierzchni obiektów sportowych, asfaltu wzbogaconego granulatem, elementów bezpieczeństwa drogowego, nawierzchni wokół basenów, przystanków tramwajowych i autobusowych czy ścieżek rowerowych.

Walder poinformował, że zakład ma podpisane umowy na dostawę opon z zakładami wulkanizacyjnymi, składowiskami odpadów oraz z zakładami przemysłu oponiarskiego. Ma przetwarzać opony pochodzące z terenu o średnicy ok. 100 km od Pelplina, m.in. z Trójmiasta.

Zużyte opony są jedną z większych, pod względem masy, grupą odpadów. W Europie powstaje obecnie około 3,8 mln ton zużytych opon rocznie. Unia Europejska wprowadziła zakaz składowania zużytych opon na wysypiskach śmieci i składowiskach odpadów oraz wprowadziła zasadę „poszerzonej odpowiedzialności producentów”, zgodnie z którą to producent bądź importer odpowiadają za wymagany poziom odzysku lub recyklingu opon. Aktualnie wynosi on dla odzysku 75 proc., a dla recyklingu - 15 proc. Nałożony przez unijne prawo obowiązek może być realizowany samodzielnie przez producenta, importera bądź za pośrednictwem organizacji odzysku. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)100 kW to 200 modułów fotowoltaicznych. O recyklingu w energetyce słonecznej i nie tylko (15 kwietnia 2024)Po wyborach zostanie 3 tys. ton banerów do utylizacji (08 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony