Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.06.2024 25 czerwca 2024

Płyn do spryskiwaczy szyby w samochodach źródłem szkodliwych emisji

   Powrót       13 czerwca 2023       Ryzyko środowiskowe   

Według naukowców alkohole zawarte w płynie do spryskiwaczy szyb odpowiadają za większą emisję trujących substancji niż spaliny.

Naukowcy wykazali, że nie tylko spaliny samochodowe, ale również niektóre płyny eksploatacyjne mogą być poważnym źródłem zanieczyszczenia środowiska. Badania na ten temat opublikowano w magazynie „Environmental Science & Technology”.

Zdaniem badaczy alkohole zawarte w płynie do spryskiwaczy szyb odpowiadają za większą część rzeczywistych emisji niż sugerowały wcześniejsze szacunki. Warto zauważyć, że poziomy emisji tych gazów, niepochodzących z paliw, prawdopodobnie pozostaną niezmienione, nawet jeśli coraz więcej kierowców przesiądzie się do samochodów elektrycznych.

Szacunki z krajowego spisu statystyk producentów w Wielkiej Brytanii wykazały, że produkty do pielęgnacji samochodów, w tym głównie płyn do spryskiwania szyb, mogą być większym źródłem emisji lotnych związków organicznych niż spaliny, ale liczby te nigdy nie zostały zweryfikowane eksperymentalnie.

Aby zmierzyć lotne związki organiczne faktycznie emitowane przez pojazdy, naukowcy wyposażyli furgonetkę w kilka instrumentów, w tym spektrometr masowy, i zaparkowali ją w pobliżu ruchliwej jezdni. Później porównali pomiary z furgonetki z pomiarami z miejsca o minimalnym wpływie ruchu ulicznego. Obliczyli średnią ilość oparów wydzielanych przez samochód na każdy przejechany kilometr dla kilku kluczowych związków.

Zmierzone wartości odpowiadały szacunkom dla związków aromatycznych, które są powszechnie monitorowane i regulowane, ale te dla alkoholi – kluczowych składników płynu do spryskiwaczy szyby – znacznie przekraczały zakładane wartości. W rzeczywistości uwolnienie dwóch alkoholi (etanolu i metanolu) było prawie dwukrotnie większe niż ilość wszystkich lotnych związków organicznych uwolnionych w spalinach.

Naukowcy twierdzą, że to odkrycie powinno mieć wpływ na przyszłą politykę regulacyjną, zwłaszcza gdy kierowcy przestawiają się na pojazdy elektryczne, które mogą mieć mniejszą emisję z paliw, ale nadal będą wymagać czystych przednich szyb.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kolejna rewizja Protokołu z Göteborga coraz bliżej (28 lutego 2024)Zewnętrzne koszty przemysłowych zanieczyszczeń powietrza. Polska wśród największych trucicieli (31 stycznia 2024)Badania i rozwój pozwalają stawić czoła wyzwaniom firm i samorządów. Jakim? (04 sierpnia 2021)Opłaty środowiskowe - co w rzeczywistości należy uwzględnić w raporcie do Krajowej bazy? (14 lipca 2021)BCC: konieczne zmiany w zarządzaniu jakością środowiska przez administrację rządową i samorządową (30 czerwca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony