Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Pod górkę na rowerze elektrycznym!

   Powrót       26 lutego 2016       Planowanie przestrzenne   

Od 1 marca w Poznaniu będzie można wypożyczać rowery w ramach systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). W Warszawie natomiast pojawią się miejskie rowery elektryczne.

W stolicy Wielkopolski w trakcie sezonu liczba dostępnych pojazdów powiększy się z ponad 440 do prawie 700. W ciągu najbliższych trzech lat system ma zostać rozbudowany do 102 stacji i ponad 1000 rowerów. Jak poinformowało w piątek biuro prasowe Urzędu Miasta Poznania, w tym sezonie sieć wypożyczalni będzie liczyć początkowo 37 stacji i 443 rowery w lokalizacjach znanych z ubiegłego roku.

W 2015 roku rower miejski w Poznaniu stał się czwartym pod względem wielkości systemem w Polsce. Liczba stacji została zwiększona z 16 do 37, a użytkownicy mieli do dyspozycji 443 rowery - o 273 więcej niż rok wcześniej. Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 33 tys., rowery wypożyczono 123 tys. razy. Rzecznik prasowy ZTM Bartosz Trzebiatowski powiedział w piątek PAP, że system będzie sukcesywnie wzbogacany o nowe możliwości i udogodnienia: użytkownicy rowerów miejskich będą mogli korzystać np. z pojazdów wyposażonych w foteliki do przewozu dzieci. Wprowadzona ma być też możliwość wypożyczania roweru bez konieczności rejestracji w systemie PRM. Ponadto dla użytkowników Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej PEKA wprowadzone mają być preferencyjne opłaty za korzystanie z rowerów. System miejskich rowerów działa w Poznaniu od kwietnia 2012 roku.

Rowerowe wycieczki po warszawskich wzgórzach

Dziesięć stacji z rowerami elektrycznymi, sześć z rowerami dla dzieci, ok. 40 tandemów i nowe terminale. W sumie 300 stacji i 4,3 tys. rowerów - tak ma wyglądać nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo, który wystartuje od 2017 r. w Warszawie, po wyborze nowego operatora.

Umowa z obecnym operatorem firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Miasto w tym roku wybierze nowego operatora w przetargu, będzie on zarządzał miejskimi rowerami od 2017 do 2020 r. Wraz z wyborem nowego operatora miasto chce wprowadzić istotne zmiany do systemu wypożyczalni. W tym celu przeprowadziło konsultacje. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski powiedział na czwartkowej konferencji w stołecznym ratuszu, że miasto rozważało cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów przewidujące różną liczbę stacji i rowerów. - Zarekomendowaliśmy wariant drugi, czyli ok. 300 stacji i ponad 4,3 tys. rowerów, wariant z rowerami elektrycznymi, zakładamy dziesięć stacji. Mamy problem z eksploatacją w rejonie Skarpy Wiślanej, chcielibyśmy, by rowery elektryczne połączyły Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat z kampusem Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej, a także z Centrum Nauki Kopernik - powiedział Puchalski. Wyjaśnił, że osoby, które wypożyczają rowery na Krakowskim Przedmieściu, zjeżdżają nimi na Powiśle, ale już nie zwracają ich w tym samym miejscu ze względu na konieczność podjazdu pod górkę w drodze powrotnej.

Od 2017 r. więcej ma być także tandemów, ok. 40-50, jak powiedział Puchalski próbna seria dziesięciu takich jednośladów wprowadzona w sezonie 2015 została bardzo ciepło przyjęta. Więcej ma być także rowerów dla dzieci, mają być dostępne na sześciu stacjach, po trzy po każdej stronie Wisły w pobliżu parków. W 2015 r. została uruchomiona jedna taka stacja. Puchalski dodał, że plan rozwoju systemu Veturilo przewiduje dogęszczanie sieci miejskich rowerów przede wszystkim w centrum miasta, tu rowery są najchętniej wypożyczane. Na obrzeżach są potrzebne stacje, gdzie rower można zostawić i przesiąść się np. do kolei - wyjaśnił. Puchalski zapowiedział, że od 2017 r. na stacjach pojawią się nowe terminale z kolorowymi wyświetlaczami, ale rower będzie można też wypożyczać przy pomocy aplikacji. Przetarg na nowego operatora ma być ogłoszony w kwietniu, po tym, jak na sesji 17 marca stołeczni radni zdecydują o przyznaniu środków finansowych na rozwój systemu miejskich rowerów. Tegoroczny, piąty sezon Veturilo rozpocznie się 1 marca i potrwa do końca listopada. Do dyspozycji będą 204 stacje i ponad 3 tys. rowerów. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony