Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Postępuje modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego

Projekt Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego wszedł w drugi etap, w wyniku którego powstanie ok. 33,7 km nowych wałów, a przebudowanych zostanie ok. 4,8 km - poinformował Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu.

   Powrót       15 maja 2015       Woda   

Roboty budowlane realizowane przez DZMiUW we Wrocławiu w ramach Projektu Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) obejmują Komponenty B1 – obiekty odrzańskie i B3 – obiekty widawskie. Prace na obiektach odrzańskich rozpoczęły się w 2012 r. Pierwsze z zadań (B1-1) zakończono w 2013 r., a pozostałe trzy kontrakty odrzańskie (B1-2, B1-3, B1-11) - w grudniu 2014 r. Dla tych trzech kontraktów trwa obecnie roczny okres zgłaszania wad i usterek. W tym czasie wykonawcy zobowiązani są do ich usunięcia. Teraz przyszedł czas na kontrakty widawskie.

W wyniku dotychczas wykonanych prac przebudowano 54,4 km wałów oraz utworzono 6 km nowych obwałowań. Prace zakończyły się w terminie i polegały na przebudowie obwałowań rzeki Odry od miejscowości Siedlce w gminie Oława do obwałowań zlokalizowanych poniżej centrum miasta Wrocławia w okolicach Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków na Janówku. Inwestycja objęła gminy Oława, Siechnice, Czernica i Wrocław. Wykonawcy robót budowlanych to Energopol Szczecin SA, SKANSKA SA, a także konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman.

300 m3/s wód powodziowych pójdzie do doliny Widawy

Z końcem grudnia 2014 r. rozpoczęły się prace związane z drugim etapem Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, czyli z przebudową obiektów w dolinie Widawy w ramach komponentu B3 („Przebudowa kanału ulgi Odra – Widawa”). Zakres inwestycji obejmuje gminy Długołęka, Wrocław, Wisznia Mała oraz Oborniki Śląskie. W ramach dwóch kontraktów na roboty budowlane podpisanych we wrześniu 2014 r. z firmami SKANSKA SA oraz Mota-Engil Central Europe powstanie ok. 33,7 km nowych wałów, a przebudowanych zostanie ok. 4,8 km. Są to: kontrakt B3-1: Odcinek: Przelew Odra – Widawa do mostu kolejowego (ul. Krzywoustego) oraz kontrakt B3-2: Odcinek: Rzeka Widawa od mostu kolejowego (ul. Krzywoustego) do ujścia do Odry.

Przebudowane zostaną także mosty drogowe znajdujące się w dolinie Widawy (Strachociński, mosty Krzywoustego, Widawski, Psarski). Ponadto, w ramach inwestycji, przebudowie ulegnie most kolejowy na Swojczycach oraz powstanie nowy jaz jako budowla wlotowa kanału ulgi Odra-Widawa. Planowane zakończenie prac to grudzień 2016 r. Zakres inwestycji komponentu B3 pozwoli na przerzucenie 300 m3/s wód powodziowych rzeki Odry do doliny Widawy.

Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry

Podstawowym celem Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry jest ochrona mieszkańców Dorzecza Odry przed utratą życia i uszkodzeniem mienia w wyniku intensywnych wezbrań powodziowych.
Projekt zwiększy ochronę przeciwpowodziową dla ponad 2,5 mln ludności zamieszkującej szereg miast, m.in.: Racibórz, Kędzierzyn-Koźle, Krapkowice, Opole, Brzeg, Oława czy Wrocław, a także wsi w trzech województwach: śląskim, opolskim i dolnośląskim.
Projekt w części dotyczącej modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) obejmuje odbudowę i modernizację systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Wrocławia. Jego celem jest poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów usytuowanych na obszarze miasta Wrocławia oraz miejscowości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie.

Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu

Kompensacja przyrodnicza i budowa jazu

W ramach komponentu B3 do tej pory dokonano inwentaryzacji entomologicznej drzew, przeprowadzono też prace przygotowawcze polegające na wycince drzew i uporządkowaniu terenu w pasie pod przyszłe wały przeciwpowodziowe. Przeprowadzone zostały także działania związane z kompensacją przyrodniczą, takie jak odtworzenie łąk, wykonanie zbiornika wodnego dla płazów oraz odtworzenie lasu łęgowego w rejonie Świniar. Kompensacja polega na zminimalizowaniu negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko.

Obecnie trwają już prace przy budowie jazu - budowli wlotowej kanału ulgi Odra-Widawa: zwożony jest materiał ziemny pod budowę obwałowań, rozpoczęto też formowanie korpusów wałów. Ponadto wykonawcy robót przystąpili do przebudowy infrastruktury technicznej.

Część największego projektu hydrologicznego w Polsce

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego razem z budową zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny tworzy największy projekt hydrologiczny w Polsce. Wrocławski Węzeł Wodny (WWW) ma za zadanie chronić mieszkańców Dorzecza Odry przed powodziami i skutkami zalań. Aby podnieść skuteczność działania Węzła, zdecydowano się na jego odbudowę i modernizację.

Projekt Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego jest jedną z kluczowych części kompleksowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry (POPDO). POPDO to z kolei element Programu dla Odry – 2006, który swoim zakresem obejmuje modernizację całości systemu wodnego w dorzeczu Odry.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Odsalanie zrzutów do Odry najwcześniej za 6 lat? Planu na razie brak (31 października 2024)Odra wyszła z katastrofy obronną ręka? Raport rekomenduje „dorzeczne” działania (28 października 2024)Zamknięto ponad 1500 nielegalnych wylotów do rzek. Kontrola Wód Polskich (11 września 2024)Dopływ Odry pod tlenem. Wyłowiono kilkadziesiąt kilogramów śniętych ryb (04 września 2024)Otwarty system chłodzenia w inwestycji PGE. Przyrodnicy: RDOŚ nie powinna uzgodnić realizacji (02 września 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony