© Fineas
W drugiej połowie grudnia redakcja Teraz Środowisko informowała o pojawieniu się w wykazie prac legislacyjnych zapowiedzi zmiany ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Powodem reform jest brak pełnego dostosowania polskiego porządku prawnego do wymagań tzw. dyrektywy ściekowej i dyrektywy ws. zarządzania jakością wody w kąpielisku(1).
Widmo kar finansowych z TSUE. Sprawa ścieków i kąpielisk
Z inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) sprawa uchybienia zobowiązaniom dyrektywy ściekowej przez Polskę trafiła finalnie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
- W 2020 r. procedurą naruszeniową na etapie uzasadnionej opinii, KE objęła łącznie 1 285 aglomeracji na 1 587 aglomeracji ujętych w piątej aktualizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK) - czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy.
W tym samym dokumencie określono m.in., że 1 183 aglomeracje w Polsce nie były wyposażone w system zbierania ścieków komunalnych (lub inne właściwe systemy zbierania zapewniające ten sam poziom ochrony środowiska), a w 1 282 aglomeracjach ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania nie były poddawane wtórnemu oczyszczaniu.
W przypadku dyrektywy związanej z zarządzaniem jakością wody w kąpielisku polska procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli okazała się zbyt skomplikowana i długotrwała, a także niewystarczająco szczegółowo uregulowana. Projekt nowelizacji „zakłada uproszczenie i usprawnienia procedury uzyskiwania zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, w tym także w zakresie dokonywania zgłoszeń wodnoprawnych, obejmujące m.in. zmianę formy wyrażanej zgody, skrócenie terminów opiniowania, połączenie procedury zgłoszenia wodnoprawnego z wydawaną zgodą, a także doprecyzowanie przesłanek odmowy utworzenia miejsca wykorzystywanego okazjonalnie do kąpieli”.
Dalsze etapy zmian prawnych. Skrócone konsultacje społeczne
Projekt ustawy będzie oddziaływał m.in. na Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej PGW WP i Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej PGW WP, gminne jednostki samorządu terytorialnego, wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, organizatorów miejsc wykorzystywanych do kąpieli, a także na właścicieli nieruchomości z przydomowymi oczyszczalniami ścieków. - Z uwagi na obszerność projektowanych zmian przewiduje się, że projekt ustawy zostanie przekazany do konsultacji publicznych na okres 14 dni - wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy. - Skrócony termin wyznaczony na konsultacje publiczne i opiniowanie wynika z konieczności pilnego dostosowania prawa polskiego do przepisów unijnych, a także do zapewnienia wdrożenia rozwiązań usprawniających tworzenie miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli w najbliższym sezonie. Projekt będzie podlegał opiniowaniu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, reprezentatywne organizacje pracodawców i związków zawodowych i Radę Dialogu Społecznego - wyjaśniono(2).
Magdalena WięckowskaDziennikarz Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Chodzi o dyrektywę 2006/7/WE z dnia 15 lutego 2006 r. dotyczącą zarządzania jakością wody w kąpielisku.2/ Projekt dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacjihttps://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12354905/katalog/12844833#12844833