Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.07.2021 27 lipca 2021

Producenci aut wywiązują się z celu redukcji emisji CO2

   Powrót       17 kwietnia 2015       Transport   

Nowe samochody sprzedane w 2014 roku emitują średnio o 2,6 proc. mniej CO2 niż te sprzedane w 2013 r. i prawie o 7 gramów CO2/km poniżej celu redukcji emisji dwutlenku węgla wyznaczonego na 2015 r. - wynika ze wstępnych analiz Europejskiej Agencji Środowiska.

Średni poziom emisji z nowych samochodów sprzedanych w 2014 roku wyniósł 123,4 g CO2/km, czyli znacznie poniżej docelowego poziomu 130 g określonego na 2015 rok. Europa osiągnęła zresztą założony cel 130 g już w 2013 roku, a więc dwa lata przed terminem. Średni poziom emisji w 2014 r. nie przekroczył wyznaczonego celu w 17 z 28 państw członkowskich.

Od rozpoczęcia kontroli w 2010 roku, emisja spadła o 17 g CO2/km, czyli o 12 proc. Producenci aut będą jednak musieli dążyć do dalszej redukcji w celu osiągnięcia zakładanego na 2021 rok poziomu 95 g CO2/km.

Sprzedaż najbardziej wydajnych modeli zanotowano w krajach „starej Unii”, czyli w Holandii (emisja na poziomie 107 g CO2/km), Grecji (108 g CO2/km) i Portugalii (109 g CO2/km). Najmniej wydajne samochody zostały w ubiegłym roku zakupione w Estonii (141 g CO2/km), na Łotwie (140 g CO2/km) i w Bułgarii (136 g CO2/km).

53 proc. sprzedaży to diesle

Pojazdy z silnikiem diesla pozostają najchętniej kupowanymi w Europie i stanowią obecnie 53 proc. sprzedaży. Kraje o wysokim udziale sprzedaży tego typu aut to Irlandia (74 proc.), Luksemburg (72 proc.), Portugalia (71 proc.), Hiszpania (66 proc.), Francja i Grecja (64 proc.), ponadto Chorwacja (63 proc.) i Belgia (62 proc.).

Średnia różnica pomiędzy emisjami pochodzącymi z pojazdów o napędzie benzynowym i napędem diesla wynosi obecnie poniżej 3 g CO2/km.

W 2014 roku zarejestrowano w Europie łącznie 12,5 mln nowych aut. Liczba tych rejestracji wzrosła w porównaniu do roku 2013 we wszystkich państwach członkowskich UE, z wyjątkiem Austrii, Belgii i Holandii.

Dane EAŚ mówią również o tym, że w roku 2014 zostało zarejestrowanych około 38 tys. pojazdów elektrycznych, czyli aż o 57 proc. więcej niż rok wcześniej. Największa liczba rejestracji miała miejsce we Francji (ponad 10 700 pojazdów), Niemczech (około 8 500 pojazdów) i Wielkiej Brytanii (około 6 700). Mimo to auta elektryczne nadal stanowią znikomy odsetek nowych rejestracji – jest to 0,3 proc.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)Trwa konkurs na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd (06 maja 2021)Metropolia zainteresowana nowymi rządowymi dotacjami do zeroemisyjnych autobusów (24 września 2020)Minister Kurtyka: do samorządów trafi 1,3 mld zł na zeroemisyjne autobusy (23 września 2020)Kolej Plus z podpisem Prezydenta. Budżet programu to ponad 6,5 mld zł (05 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony