Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską - taki ma być efekt realizacji programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd podjął we wtorek uchwałę w tej sprawie; koszt programu oszacowano na 880 mln zł.
O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.
Pod koniec kwietnia wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski poinformował, że Polska pracuje nad wyjaśnieniami dla KE w sprawie Mierzei Wiślanej. Podkreślił, że w ciągu dwóch lub trzech miesięcy nasz kraj prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi dotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowisko naturalne i odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianie wymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiego ptactwa.
Rozważano cztery lokalizacje przekopu: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekopu w Nowym Świecie.
Jak podano w komunikacie po wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów, budowa kanału zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Według ministerstwa gospodarki morskiej inwestycja umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.
- Program będzie aktualizowany. Jego realizację ma nadzorować minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wykonawcą programu będzie Urząd Morski w Gdyni. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia - dodano w komunikacie. Program ma zostać zrealizowany w latach 2016-2022.
O jego szczegółach pisaliśmy w artykule "Przekop przez Mierzeję Wiślaną to priorytet". (PAP)