Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

„Przekop przez Mierzeję Wiślaną to priorytet”

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.

   Powrót       23 lutego 2016       Woda   

Kanał ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają,że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. Konferencja odbyła się w poniedziałek w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Gróbarczyk ocenił, że samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów, dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej. - Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko tłumaczył.

Intensywna współpraca z KE

Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. - Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia - podał minister. Najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. - Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie - dodał.

Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - PAP) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP). Umówionych jest już kilka spotkań z Ukrainą, która żywo interesuje się propozycjami dotyczącymi portu w Elblągu.

Budowa kanału na pewno się opłaca

Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że w grę wchodzą też względy bezpieczeństwa związane z sytuacją w Rosji, dlatego sprawa jest priorytetowa.

Korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania. Prognozuje się, że zwrot kosztów budowy może nastąpić w 2045 roku. - To na pewno w rachunku ciągnionym się opłaca - podkreśliła. Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku.

W ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów. Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. - To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym – dodała.

Koszt budowy kanału to ok. 656 mln zł. - Mamy szansę, że przy zwiększeniu przeładunków portu Elbląg (dzięki budowie kanału) do 3,5 mln ton do 2045 r. ekonomicznie to przedsięwzięcie się zwróci - tłumaczyła. Roczny koszt utrzymania kanału szacowany jest na 4-6 mln zł i byłyby to głównie koszty pogłębień.

Znaczenie strategiczne kanału

Dzięki budowie kanału do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metrów, dł. 100 m i szerokości 20 m.

Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji podkreślił, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego, dla wielu portów np. Krynicy Morskiej i Tolkmicka.

- Przekop (tor żeglugowy) przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który już przyjęliśmy w 2007 r. i nic od tego czasu się nie zmieniło – podkreślił minister Gróbarczyk w Gdyni. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Offshore po szwedzku, czyli 22 marca - Dzień Ochrony Bałtyku w OX2 (22 marca 2024)PFR inwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny kluczowy dla rozwoju offshore. Gdańsk (08 marca 2024)Ruszył projekt dotyczący amunicji i broni chemicznej na dnie Bałtyku. Sopot (22 lutego 2024)Wsparcie projektów morskich farm wiatrowych (21 lutego 2024)KE przyjmuje wstępne porozumienie ws. przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzącym ze statków (16 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony