
Na istotne rozszerzenie listy inwestycji w gospodarce wodnej ułatwiających żeglugę śródlądową pozwoliły dwie najnowsze aktualizacje Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (z 30 czerwca 2016 r. i z 25 lipca 2016 r.).
W najbliższych latach inwestycje będą prowadzone na odcinku od Kanału Gliwickiego po Odrę Graniczną. Przeprowadzą je Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej w Gliwicach, Wrocławiu i Szczecinie. Zmodernizowanych zostanie co najmniej 12 obiektów niezbędnych dla żeglugi, wyremontowana lub odbudowana ma zostać także zabudowa regulacyjna i poprawione warunki do lodołamania.
11 projektów za 1,171 mld zł
Zgodnie z Wykazem Projektów Zidentyfikowanych (WPZ) środki unijne przyznane zostaną takim przedsięwzięciom, jak:
- Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej (faza II - śluzy Dzierżno i Łabędy)
- Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej - odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej - w celu przystosowania odcinka Odry od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do III klasy drogi wodnej
- Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
- Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej
- Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II
- Stopień Brzeg Dolny - roboty remontowo -modernizacyjne na stopniu, etap II
- Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Wrocław - woj. opolskie, etap I; (Januszkowice, Wróblin, Zwanowice)
- Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Wrocław - woj. opolskie, etap II; (Krępna, Groszowice, Dobrzeń)
- Modernizacja trzech długich śluz pociągowych z ich awanportami i sterowniami na stopniach wodnych: Januszkowice, Krapkowice i Opole oraz rewitalizacja śluz krótkich dla ciągłości żeglugi śródlądowej - przystosowanie Odry do III klasy drogi wodnej
- Budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy w 180. kilometrze rzeki Odry z uwzględnieniem obiektów towarzyszących
- Modernizacja stopnia wodnego Rędzin na Odrze w 261 kilometrze - przystosowanie do III klasy drogi wodnej
Łączny koszt realizacji tych projektów wynosi 1,171 mld zł. Beneficjentami programu (w ramach działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych) będą RZGW we Wrocławiu, w Szczecinie i w Gliwicach. Inwestycje mają na celu głównie usunięcie wąskich gardeł na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz umożliwienie regularnej żeglugi na Odrze. Część z wymienionych zadań przewiduje modernizację tej drogi wodnej nawet do klasy IV.
KZGW informuje także, że zawarte już zostały między beneficjentami a Centrum Unijnych Projektów Transportowych pre-umowy dla ww. projektów. Pozwoli to na ogłoszenie przetargów dla poszczególnych zadań i rozpoczęcie prac nad przygotowaniem inwestycji.
Źródło: KZGW