
25 września 2023 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko negocjacyjne, dotyczące projektu rozporządzenia Euro 7, który skupia się na homologacji rodzajów pojazdów silnikowych, ich komponentów oraz układów technicznych w kontekście emisji i trwałości akumulatorów.
Rozporządzenie jest kluczowe dla Europy, która jest światowym liderem produkcji samochodów, w tym niskoemisyjnych. Héctor Gómez Hernández, minister przemysłu, handlu i turystyki Hiszpanii, przekonuje, że projekt zdobył szerokie poparcie branży motoryzacyjnej, równoważąc inwestycje producentów i korzyści dla środowiska. Celem jest dalsze poprawianie jakości powietrza przy utrzymaniu pozycji w sektorze motoryzacji.
Projekt rozporządzenia Euro 7 obejmuje zarówno samochody osobowe, jak i pojazdy dostawcze oraz ciężarowe, zmierzając ku adekwatniejszym przepisom dotyczącym emisji z transportu drogowego. Rada proponuje pragmatyczne modyfikacje projektu Komisji Europejskiej. W swoim stanowisku utrzymuje obecne limity emisji i warunki badań dla pojazdów M1 i N1 (prywatne samochody osobowe i dostawcze), obniżając natomiast limity emisji dla pojazdów M2 i M3 (autobusy i autokary), N2 i N3 (transport ciężki). Rada wprowadza również spójność regulacji z nowo proponowanym celem zeroemisyjnym dla autobusów miejskich do 2030 r.
Czytaj też: Rosnące zapotrzebowanie na transport w Europie zwiększa emisje z pojazdów ciężkich
Projekt Euro 7 wprowadza nowe elementy, takie jak limity emisji niespalinowych, minimalne wymogi trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych oraz surowsze wymogi dotyczące okresu eksploatacji pojazdów. Przewiduje również zastosowanie zaawansowanych technologii i narzędzi monitorowania emisji.
Rada utrzymuje obecne limity emisji i warunki badań dla pojazdów lekkich, modyfikując je nieco dla pojazdów ciężkich. Dodatkowo, wprowadza ujednolicone limity emisji cząstek z hamulców i dopuszczalne wskaźniki ścieralności opon, zgodne z międzynarodowymi standardami.
Warto przypomnieć, że 27 października 2022 r. Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie polityczne, dotyczące surowszych standardów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, dążąc do redukcji emisji o 100% do 2035 r. Rozporządzenie Euro 7 ma na celu zapewnienie skuteczniejszych przepisów w kwestii emisji i innych zanieczyszczeń, a także uwzględnienie problemów, takich jak zużycie czy długość życia akumulatorów.

Redaktor