Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.08.2025 09 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rada UE przyjmuje mandat negocjacyjny w sprawie Euro 7

   Powrót       29 września 2023       Ryzyko środowiskowe   

25 września 2023 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko negocjacyjne, dotyczące projektu rozporządzenia Euro 7, który skupia się na homologacji rodzajów pojazdów silnikowych, ich komponentów oraz układów technicznych w kontekście emisji i trwałości akumulatorów.

Rozporządzenie jest kluczowe dla Europy, która jest światowym liderem produkcji samochodów, w tym niskoemisyjnych. Héctor Gómez Hernández, minister przemysłu, handlu i turystyki Hiszpanii, przekonuje, że projekt zdobył szerokie poparcie branży motoryzacyjnej, równoważąc inwestycje producentów i korzyści dla środowiska. Celem jest dalsze poprawianie jakości powietrza przy utrzymaniu pozycji w sektorze motoryzacji.

Projekt rozporządzenia Euro 7 obejmuje zarówno samochody osobowe, jak i pojazdy dostawcze oraz ciężarowe, zmierzając ku adekwatniejszym przepisom dotyczącym emisji z transportu drogowego. Rada proponuje pragmatyczne modyfikacje projektu Komisji Europejskiej. W swoim stanowisku utrzymuje obecne limity emisji i warunki badań dla pojazdów M1 i N1 (prywatne samochody osobowe i dostawcze), obniżając natomiast limity emisji dla pojazdów M2 i M3 (autobusy i autokary), N2 i N3 (transport ciężki). Rada wprowadza również spójność regulacji z nowo proponowanym celem zeroemisyjnym dla autobusów miejskich do 2030 r.

Czytaj też: Rosnące zapotrzebowanie na transport w Europie zwiększa emisje z pojazdów ciężkich

Projekt Euro 7 wprowadza nowe elementy, takie jak limity emisji niespalinowych, minimalne wymogi trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych oraz surowsze wymogi dotyczące okresu eksploatacji pojazdów. Przewiduje również zastosowanie zaawansowanych technologii i narzędzi monitorowania emisji.

Rada utrzymuje obecne limity emisji i warunki badań dla pojazdów lekkich, modyfikując je nieco dla pojazdów ciężkich. Dodatkowo, wprowadza ujednolicone limity emisji cząstek z hamulców i dopuszczalne wskaźniki ścieralności opon, zgodne z międzynarodowymi standardami.

Warto przypomnieć, że 27 października 2022 r. Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie polityczne, dotyczące surowszych standardów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, dążąc do redukcji emisji o 100% do 2035 r. Rozporządzenie Euro 7 ma na celu zapewnienie skuteczniejszych przepisów w kwestii emisji i innych zanieczyszczeń, a także uwzględnienie problemów, takich jak zużycie czy długość życia akumulatorów.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony