Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Rusza żegluga na Kanale Elbląskim

   Powrót       28 maja 2015       Woda   

Po trwającej ponad dwa lata rewitalizacji, Kanał Elbląski zostanie ponownie oddany do użytkowania. 30 maja rusza na nowo żegluga na całej jego długości.

Rewitalizacja to pierwszy od ponad 150 lat, kompleksowy remont Kanału. Celem prac była poprawa warunków żeglugowych i bezpieczeństwa na Kanale, co wiązało się z odtworzeniem wszystkich budowli i mechanizmów obiektu, nadwyrężonych półtorawieczną eksploatacją. Projekt rewitalizacji był podzielony na cztery zadania:

  • Przebudowa Kanału Elbląskiego na szlakach żeglownych Miłomłyn ‒ Ostróda ‒ Stare Jabłonki, Miłomłyn ‒- Iława, Jezioro Ruda Woda ‒ Jezioro Bartężek;
  • Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pochylniowym, między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny;
  • Przebudowa śluz: Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś na Kanale Elbląskim;
  • Oznakowanie turystyczne przy obiektach Kanału.
  • Kanał Elbląski ze swoim muzeum

Szczególnego zaangażowania wymagała rewitalizacja pochylni - ze względu na złożoność techniczną i stopień zużycia urządzeń Kanału. W ramach projektu wyremontowano pięć pochylni, wykonano nabrzeża cumownicze na każdej z nich, wybudowano Izbę Historyczną, wyremontowano cztery śluzy (Ostróda, Zielona, Miłomłyn, Mała Ruś), odmulono 17 km Kanału i wykonano umocnienia brzegowe na długości 24 km. Zamontowane zostały także sieci teletechniczne oraz oznakowanie nawigacyjne i informacyjne.

Izba Historyczna przy pochylni Buczyniec będzie pełnić częściowo funkcję wystawienniczą, częściowo techniczną. Ekspozycja w sposób nowoczesny (sala multimedialna) i przystępny przedstawia zasadę działania instalacji pochylni i przybliża historię tego niezwykłego zabytku techniki.

Kanał unikatowy w skali światowej

Kanał Elbląski to jeden z najbardziej znanych i malowniczych szlaków żeglugowych Polski. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. To najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Infrastruktura Kanału jest unikatowa w skali światowej. To jedyna na świecie, czynna dla turystów droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach. Pochylnie te są napędzane systemem kół (lub turbiny), które czerpią energię z różnicy poziomów wody.

Projekt „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki” jest współfinansowany przez Unię Europejską. Wartość projektu to 115 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 48,4 mln zł.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kolejne podejście do stopnia w Siarzewie. Rząd ogłosił nowy program (13 października 2023)REPowerEU: Rada za przyspieszonym wydawaniem pozwoleń dla OZE (21 grudnia 2022)Energetyka konwencjonalna podgrzewa rzeki na potęgę (19 sierpnia 2022)Światowy Dzień Mokradeł. Stan obszarów wodno-błotnych coraz gorszy, czas ucieka (02 lutego 2022)Naukowcy alarmują: bałtyckie dorsze już się nie odrodzą (23 sierpnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony