Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rzeczywiste pomiary emisji silników Diesla od 2017

   Powrót       29 października 2015       Planowanie przestrzenne   

Kraje UE uzgodniły wstępnie, że od 1 września 2017 r. pomiary emisji spalin przez samochody z silnikiem Diesla przeprowadzane będą w warunkach drogowych, a nie tylko w laboratoriach. Limity emisji będą o połowę wyższe niż dla pomiarów laboratoryjnych.

Jak poinformowała Komisja Europejska, wstępne decyzje zapadły w komitecie technicznym, w którym zasiadają eksperci krajów unijnych. Nowe testy mają odzwierciedlać rzeczywiste poziomy emisji spalin przez samochody z napędem dieslowskim, czego - według KE - nie zapewniały pomiary przeprowadzane w laboratoriach.

Nie bez znaczenia dla podjętej decyzji był ujawniony niedawno skandal z manipulowaniem pomiarami emisji spalin w samochodach Volkswagena, w których instalowano specjalne oprogramowanie zmniejszające emisje w trakcie testów.

- UE jest pierwszym i jedynym regionem na świecie, który wprowadza takie pewne metody pomiarów. I to nie koniec - oświadczyła komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Elżbieta Bieńkowska. Zapowiedziała także rewizję unijnych przepisów w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych.

400-procentowa różnica

Nowe zasady pomiarów emisji spalin wprowadzane będą w dwóch etapach, w których producenci samochodów będą musieli zmniejszać różnicę pomiędzy wynikami pomiarów laboratoryjnych a wynikami pomiarów w rzeczywistych warunkach drogowych. Od września 2017 r. w przypadku nowych modeli samochodów wartość pomiarów emisji spalin dokonywanych w warunkach drogowych będzie mogła być maksymalnie o 110 procent wyższa niż wartość testu w laboratorium. Do stycznia 2020 r. różnica ta będzie musiała zostać zmniejszona do 50 proc.

Ten harmonogram dotyczy nowych modeli. Na dostosowanie nowych samochodów ze starszych modeli producenci będą mieć więcej czasu: do września 2019 r. w pierwszym etapie oraz do stycznia 2021 w drugim etapie.

Według KE obecnie różnica między wynikami pomiarów wynosi około 400 proc.

Uzgodnienia krajów UE skrytykowały organizacje ekologiczne, których zdaniem limity są zbyt wysokie. Według organizacji Greenpeace obecne unijne limity emisji spalin przez samochody Diesla to 80 miligramów tlenku azotu na kilometr, a środowe uzgodnienia oznaczają, że do września 2019 r. samochody te będą mogły emitować ponad dwa razy więcej, bo 168 mg/km tlenku azotu, a od 2020 r. - 120 mg.

- Europejskie rządy nagradzają oszustów. Czy przebywały na innej planecie przez ostatnie kilka tygodni? Afera spalinowa pokazała, że ceną za uleganie presji przemysłu motoryzacyjnego jest zdrowie ludzi i zniszczenie środowiska. Zagraża to także konkurencyjności Europy - ocenił Jirzi Jerzabek z Greenpeace.

Z Brukseli Anna Widzyk (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Termomodernizacja zabytkowych budynków Politechniki Łódzkiej z dotacjami od NFOŚiGW (21 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)GZM zbada zanieczyszczenia z transportu drogowego. Wyniki w maju br. (03 stycznia 2025)O 34,5% niższe stężenie PM 2,5 w Goczałkowicach-Zdroju. Jakość powietrza w uzdrowiskach w 2023 r. (27 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony