Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
03.08.2025 03 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rzeka Warta: raport EAŚ na temat angażowania społeczeństwa w zarządzanie wodami

Europejska Agencja Środowiska przygotowała raport pt.: „Udział społeczeństwa przyczynkiem do lepszego gospodarowania zasobami wód”, który pokazuje, jak państwa członkowskie UE powinny angażować społeczeństwo w gospodarowanie wodami w dorzeczach.

   Powrót       31 października 2014       Woda   

Rzeki będące domem dla wielu gatunków dzikich zwierząt, jednocześnie odgrywające istotną rolę w rolnictwie i w przemyśle, stanowiące źródło wody pitnej, pełniące funkcję przeciwpowodziową, transportową oraz wiele innych, to systemy tak złożone, że w gospodarowanie wodami w dorzeczach powinny być zaangażowane różne grupy osób.

Współpraca na poziomie lokalnym

Dokładniej określone to zostało w Ramowej Dyrektywie Wodnej(1), gdzie zaznaczono, że ważna jest nie tylko ścisła współpraca i spójne działania na poziomie wspólnotowym i państw członkowskich, ale także na poziomie lokalnym. Sukces dyrektywy jest uzależniony od dostępności informacji, konsultacji i zaangażowania opinii publicznej, w tym użytkowników. Dyrektywa precyzuje, że dla każdego obszaru dorzecza państwa członkowskie powinny publikować i udostępniać społeczeństwu (w tym użytkownikom) harmonogram i program prac dla tworzenia planu gospodarowania wodami, przegląd istotnych zagadnień gospodarki wodnej i kopie projektu planu gospodarowania wodami. Co najmniej sześć miesięcy mają użytkownicy i zainteresowane strony na składanie pisemnych uwag do tych dokumentów.

Projekt Partnerstwo Na rzecz Warty

Raport EAŚ pokazuje, w jaki sposób decydenci z sektora gospodarki wodnej angażowali społeczeństwo i zainteresowane grupy na przykładzie ośmiu dorzeczy położonych w następujących regionach w Europie: Rhône Méditerranée we Francji, Laguna Wenecka we Włoszech, północna Portugalia, Tidal Thames Catchment Pilot w Wielkiej Brytanii, Turyngia w Niemczech, Matarraña w Hiszpanii, Tisza na Węgrzech i Poznań w Polsce (przypadek dotyczy rzeki Warty).

W Poznaniu udział społeczeństwa w gospodarowaniu dorzeczem doprowadził do wprowadzenia kilku dodatkowych elementów do planów przepływu Warty przez miasto, jak np. wybudowanie mostów dla pieszych czy urządzenie parku. W Polsce konsultacje odbywały się w ten sposób, że duża część sugestii zebranych podczas spotkań publicznych była przyjmowana przez planistów i prezentowana podczas kolejnych spotkań. Konsultacje społeczne odbywały się także za pośrednictwem sieci, ale uczestniczyło w nich bardzo mało osób. W Polsce, podobnie jak w Portugalii, do procesu komunikacji ze społeczeństwem użyto nawet Facebooka, choć nie wydaje się, by miało to znaczący wpływ na proces partycypacji.

Władze Poznania opracowały także z firmami konsultingowymi oraz prywatnym deweloperem projekt Partnerstwo Na rzecz Warty, dzięki czemu powstała długoterminowa strategia rozwoju Warty na lata 2012-2030. Poprawa bezpieczeństwa powodziowego w mieście jest kluczowym elementem tej strategii, dlatego zdecydowano, że pozostawi się rzece więcej miejsca w przypadku powodzi. Uwzględnił to w swoich planach deweloper (Swede Center – przyp. red.),rozpoczynając jeden z projektów pilotażowych. W cyklu spotkań społecznych, które miały miejsce w 2012 r., zgłoszono wiele uwag do tego projektu oraz planu gospodarowania wodami i zostały one wzięte pod uwagę.

Klarowność, otwartość i wzajemne poszanowanie

W raporcie podkreśla się, że podejście uwzględniające interesy wielu zainteresowanych grup, takich jak firmy prywatne, przedsiębiorstwa usługowe, rolnicy czy lokalne samorządy, wydaje się odgrywać istotną rolę we wzmacnianiu zaufania w procesy. Ważne jest, by decydenci potrafili dobrze zidentyfikować grupy, które mogą mieć interes w gospodarowaniu wodą w dorzeczu, jak również określić te interesy.

Poszczególne grupy powinny czuć, że plany gospodarowania wodami są także ich własnością.

Autorzy raportu zaznaczają, że dostępność informacji, klarowność, otwartość i wzajemne poszanowanie przyczynić się mogą znacząco do ulepszenia polityki gospodarowania zasobami wód.

Angażowanie społeczeństwa wydaje się dużo trudniejsze niż praca z ekspertami, dlatego autorzy raportu zachęcają decydentów w obszarze gospodarki wodnej do ulepszania sposobów komunikacji, w tym używania nowoczesnych jej metod i do podawania technicznych szczegółów w jak najbardziej przystępny i konkretny sposób.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Ramowa Dyrektywa Wodna
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/83-Ramowa-dyrektywa-wodna.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Mokradła dla naszej wspólnej przyszłości. Światowy Dzień Mokradeł 2025 (31 stycznia 2025)GDOŚ utrzymuje decyzję środowiskową dla atomu (20 stycznia 2025)Wdrażanie Nature Restoration Law – cz. 2. Reforma gospodarki leśnej i mądre wydatkowanie środków (17 stycznia 2025)Podejście ekosystemowe i powszechne oddziaływanie. Zaczyna się wdrażanie Nature Restoration Law (16 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony