Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Solarny bolid łódzkich studentów szósty w prestiżowych zawodach w Australii

   Powrót       28 października 2015       Energia   

Zespół łódzkich studentów KGHM Lodz Solar Team i zajął 6. miejsce w klasie „cruiser” podczas wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2015 w Australii. To najlepszy wynik wśród tegorocznych debiutantów w tych prestiżowych zawodach pojazdów zasilanych energią słoneczną.

Dodatkowo łódzki zespół zdobył Safety Award - nagrodę za najbezpieczniejszy bolid i najlepsze przygotowanie do przejazdu 3000 km – poinformowali we wtorek członkowie zespołu na portalu społecznościowym. Ekipa twórców solarnego bolidu wraca z Australii pod koniec przyszłego tygodnia.

World Solar Challenge jest międzynarodowym wyścigiem samochodów zasilanych energią elektryczną generowaną z promieni słonecznych. Wyścig ma charakter konkursu rozgrywanego pomiędzy grupami studentów z całego świata.

Łodzianie byli pierwszym polskim zespołem, którego pojazd wziął w nim udział. Ich zadaniem było przejechanie 3000 km z Darwin do Adelaidy. W tym czasie mogli tylko dwukrotnie naładować silniki - na starcie i po przejechaniu 1500 km. Lodz Solar Team uczestniczył w wyścigu samochodów w klasie „cruiser”, czyli samochodów przeznaczonych do ruchu w warunkach miejskich, w których energetyka słoneczna została wykorzystana w praktyczny sposób.

Eagle 1 – bo tak nazwali swój pojazd studenci - to oryginalny projekt stworzony przez grupę studentów różnych wydziałów Politechniki Łódzkiej we współpracy ze studentami marketingu Uniwersytetu Łódzkiego.

Parametry bolidu przypominają tradycyjne auto; jego długość wynosi 4 metry, ma dwa miejsca – dla kierowcy i pasażera. Sama karoseria jest lekka, waży ok. 70 kg, natomiast cały pojazd już ok. 400 kg. Samochód napędzany jest dwoma silnikami o mocy 4 kW, które umożliwiają osiągnięcie prędkości do 100 km/h. Źródło zasilania to energia słoneczna, uzyskiwana za pomocą 6 metrów kw. elastycznych ogniw fotowoltanicznych, które umieszczono na poszyciu dachu, aby zmaksymalizować pozyskiwanie energii.

Auto bez problemu osiąga 100 km/h. Pobrana ze słońca przez panele energia jest przekazywana bezpośrednio do silników, a jej nadmiar - kumulowany w akumulatorach. Pojazd korzysta z nich, jeśli zabraknie słońca.

W zespole twórców solarnego bolidu znaleźli się m.in. elektronicy, programiści, mechanicy, projektanci - konstruktorzy designerzy  wyspecjalizowani we wzornictwie przemysłowym, a także cały dział PR. Zespół łódzkich studentów zapowiadał, że będzie starał się w przyszłości o dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony