Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.01.2022 23 stycznia 2022

Świdnica: 6 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice dzięki środkom z programu Zielony Transport Publiczny

   Powrót       23 listopada 2021       Transport   

Przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dolnośląska Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica Sp. z o.o. zakupi 6 „elektryków” i wprowadzi zeroemisyjne pojazdy do transportu publicznego miasta. Pozytywny, oczekiwany efekt inwestycji to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz lokalna poprawa jakości powietrza. Projekt będzie wpisywał się również w działania chroniące środowisko miejskie przed hałasem.

Całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. Wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł - blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Przekazanie środków potwierdziło podpisanie stosownych umów 22 listopada br. w Świdnicy. W obecności Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz Szymona Chojnowskiego, zastępcy prezydenta Świdnicy, podpisy na dokumentach złożyli: prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz Zarząd MPK Świdnica Sp. z o.o. z prezesem Tomaszem Kurzawą.

Czytaj: Transport publiczny efekty pandemii będzie odczuwał jeszcze wiele lat

- Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów – zachęca Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW. - To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń – uzupełnia Chorowski.

- Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW - przewiduje prezes MPK Świdnica - Tomasz Kurzawa.

W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu - minimum 150 km. Będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego. Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.

Stacje ładowania i szkolenia dla kierowców

Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.

W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów.

Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).

Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W drugim naborze programu „Zielony Transport Publiczny” złożono 101 wniosków (19 stycznia 2022)Radom: Wsparcie finansowe na zakup autobusów elektrycznych (03 stycznia 2022)Wrocław: Autobusy elektryczne z dofinansowaniem ponad 46 mln zł (29 września 2021)1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy w drugim naborze programu „Zielony Transport Publiczny” (26 lipca 2021)Jaworzno: Miasto zamawia kolejnych 6 autobusów elektrycznych (08 kwietnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony